Ortalama Hız Tespit Sistemleri


Creative Commons License

Günay B., Akgöl K.

Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 2020

  • Yayın Türü: Kitap / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Palme Yayın Dağıtım
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Trafikte yüksek hız problemine karşı son yıllara kadar en yaygın denetim sistemi, polis radarıyla anlık hız tespitleri olmuştur. Ancak bu yöntemle sadece radarın bulunduğu nokta ve civarında kısmi bir iyileşme olmakta, uzun mesafeler boyunca etkili olunamamaktadır. Eğer sürücü, polisin radar kontrol yerini biliyorsa, o noktaya yaklaştığında hızını düşürüp cezadan kurtulabilmektedir. Hatta bu noktaları sürücüye haber veren elektronik cihazlar bile mevcuttur. Bir başka dezavantaj da, büyük miktarda polis sayısına, zamanına ve kaynaklarına ihtiyaç duyulmasıdır. Bu sorunların üstesinden gelebilmek için son yıllarda otomatik plaka okuyan teknolojiler kullanarak Ortalama Hız Tespiti (OHT) uygulamaları birçok gelişmiş ülkede ve özellikle de büyük şehirlerde yaygınlaşmaktadır. Ancak OHT sistemlerinin kalibrasyonu/doğrulanması amaçlı ve akademik kabul görmüş bir standart henüz tam oturmamış olmakla birlikte, TSE, Emniyet Genel Müdürlüğü şartnameleri ve TÜBİTAK raporlarında konu ile ilgili çalışmalar mevcuttur. Literatürde de akademik bir yaklaşım yeni yeni oluşmaya başlamıştır ve buna ciddi anlamda ihtiyaç vardırElinizdeki bu eser tam da bu noktada literatürdeki boşluğu doldurmak için hazırlanmış, doğrulamayı yapacak TSE mühendisleri, akademisyen ya da bilirkişilerin kullanacağı bir el kitabı olma özelliğine sahiptir. Kitabın ayrıca (1) Lisansüstü öğretim kurumları (İnşaat, Endüstri, Bilgisayar, Elektrik/Elektronik, Ulaştırma Mühendislikleri ve Şehir ve Bölge Planlama bölümleri), (2) Belediyeler, (3) Ulaşım kuruluşları, (4) Jandarma ve polis, (5) Müfettişler gibi hedef kitleleri de vardır.

Bu kitapta kalibrasyon yerine doğrulama kelimesi tercih edilecektir. Çünkü Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemlerinde, anlık hız ölçen radar cihazlarındakinin aksine, kurulu bir sistemin doğruluğu kontrol edilmektedir. Kitapta kullanılan ama Türkçemizde daha tam oturmamış ya da birden fazla karşılığı olan teknik kelime ve terimlerin İngilizceleri geçtiği sayfanın altında dipnot olarak verilecektir. Bölüm 5 ilâ Bölüm 9’da verilen bazı bilgiler bir dergi makalemizden (Günay & Akgöl, 2020) alınmış olup burada biraz daha genişletilerek tekrar sunulmuştur. Her ne kadar kitabın başlığına yansıtmasak da, Ortalama Hız Tespit Sistemlerine ilaveten, kitapta ayrıca Emniyet Şeridi İhlal Tespit Sistemleri de kısaca incelenmiştir (Bölüm 10). Çünkü Emniyet Şeridi İhlal Tespit Sistemlerinde de araçların ortalama hızlarının bilinmesi gerekmektedir.


ENGLISH SUMMARY: Speed controls on roads have been carried out by spot speed measurements (like the police radar) for many years in many countries. However, if drivers are aware of these control locations, they may escape the penalty by reducing their speed as they approach these control points. There are even commercially available electronic devices which inform drivers of these radar locations. Hence the improvements can only be effective around these control points, leaving long stretches of roads uncovered. Another disadvantage is that these systems require a huge amount of police time and resources. To overcome these disadvantages, average speed limit applications are becoming widely accepted in many developed countries, especially in large cities. By means of a series of automatic number plate recognition (ANPR) cameras, usually mounted on an arch across the roadway, a corridor rather than a point can be surveilled. However without any verification documents, authorities may face legal cases from drivers who object to the speeding penalties issued against themselves. An academic methodology needs to be promptly introduced to the literature for this verification procedure to be undertaken by independent traffic engineers in countries where such audits have become compulsory by law. This book will therefore fill in this gap in the literature as a guidance document or as a hand book for Turkish Standards Institution’s engineers, academics and court experts. The book also aims the following target audience: (1)   Postgraduate education institutions (Civil, Industrial, Computing, Electrics/Electronics, Transport Engineering and Country and Town Planning Departments), (2)   Municipalities, (3)   Transport firms and consultancies, (4)   Security forces and the police (5)   Auditors. In the book, the term verification (rather than calibration) will be used. Whereas the maintenance and calibration of radar devices is sufficient for spot speed measurements, for average speed limit applications the whole system needs to be verified. Some of the information given in Sections 5 to 9 are taken from one of our journal papers (Günay & Akgöl, 2020), by expanding where necessary. Although not mentioned in the title of the book, in addition to the Average Speed Limit applications, The Shoulder Lane Occupation Detection Systems are also discussed in the book, since they are, too, based on the detection of average speeds of vehicles (Chapter 10).