Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 2020
Trafikte yüksek hız problemine karşı son yıllara kadar en yaygın denetim sistemi, polis radarıyla anlık hız tespitleri olmuştur. Ancak bu yöntemle sadece radarın bulunduğu nokta ve civarında kısmi bir iyileşme olmakta, uzun mesafeler boyunca etkili olunamamaktadır. Eğer sürücü, polisin radar kontrol yerini biliyorsa, o noktaya yaklaştığında hızını düşürüp cezadan kurtulabilmektedir. Hatta bu noktaları sürücüye haber veren elektronik cihazlar bile mevcuttur. Bir başka dezavantaj da, büyük miktarda polis sayısına, zamanına ve kaynaklarına ihtiyaç duyulmasıdır. Bu sorunların üstesinden gelebilmek için son yıllarda otomatik plaka okuyan teknolojiler kullanarak Ortalama Hız Tespiti (OHT) uygulamaları birçok gelişmiş ülkede ve özellikle de büyük şehirlerde yaygınlaşmaktadır. Ancak OHT sistemlerinin kalibrasyonu/doğrulanması amaçlı ve akademik kabul görmüş bir standart henüz tam oturmamış olmakla birlikte, TSE, Emniyet Genel Müdürlüğü şartnameleri ve TÜBİTAK raporlarında konu ile ilgili çalışmalar mevcuttur. Literatürde de akademik bir yaklaşım yeni yeni oluşmaya başlamıştır ve buna ciddi anlamda ihtiyaç vardır. Elinizdeki bu eser tam da bu noktada literatürdeki boşluğu doldurmak için hazırlanmış, doğrulamayı yapacak TSE mühendisleri, akademisyen ya da bilirkişilerin kullanacağı bir el kitabı olma özelliğine sahiptir. Kitabın ayrıca (1) Lisansüstü öğretim kurumları (İnşaat, Endüstri, Bilgisayar, Elektrik/Elektronik, Ulaştırma Mühendislikleri ve Şehir ve Bölge Planlama bölümleri), (2) Belediyeler, (3) Ulaşım kuruluşları, (4) Jandarma ve polis, (5) Müfettişler gibi hedef kitleleri de vardır.
Bu kitapta kalibrasyon yerine doğrulama
kelimesi tercih edilecektir. Çünkü Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemlerinde,
anlık hız ölçen radar cihazlarındakinin aksine, kurulu bir sistemin doğruluğu
kontrol edilmektedir. Kitapta
kullanılan ama Türkçemizde daha tam oturmamış ya da birden fazla karşılığı olan
teknik kelime ve terimlerin İngilizceleri geçtiği sayfanın altında dipnot
olarak verilecektir. Bölüm 5 ilâ Bölüm 9’da verilen bazı bilgiler bir dergi
makalemizden
ENGLISH SUMMARY: Speed controls
on roads have been carried out by spot speed measurements (like the police
radar) for many years in many countries. However, if drivers are aware of these
control locations, they may escape the penalty by reducing their speed as they
approach these control points. There are even commercially available electronic
devices which inform drivers of these radar locations. Hence the improvements
can only be effective around these
control points, leaving long
stretches of roads uncovered.
Another disadvantage is that these systems require a huge amount of police time
and resources. To overcome these disadvantages, average speed limit applications are becoming widely accepted in
many developed countries, especially in large cities. By means of a series of
automatic number plate recognition (ANPR) cameras, usually
mounted on an arch across the roadway, a corridor rather than a point can be
surveilled. However without any verification documents, authorities may face
legal cases from drivers who object to the speeding penalties issued against
themselves. An academic methodology needs to be promptly introduced to the
literature for this verification procedure to be undertaken by independent
traffic engineers in countries where such audits have become compulsory by law.
This book will therefore fill in this gap in the literature as a guidance
document or as a hand book for Turkish
Standards Institution’s engineers,
academics and court experts. The
book also aims the following target audience: (1)
Postgraduate education institutions (Civil,
Industrial, Computing, Electrics/Electronics, Transport Engineering and Country
and Town Planning Departments), (2)
Municipalities, (3)
Transport firms and consultancies, (4)
Security forces and the police (5)
Auditors. In the book, the term
verification (rather than calibration) will be used. Whereas the
maintenance and calibration of radar devices is sufficient for spot speed
measurements, for average speed limit applications the whole system needs to be
verified. Some of the information given in Sections 5 to 9 are taken from one of
our journal papers