Üniversitede rektör adaylarının liderlik davranışlarının ve liderlik stillerinin rektörlük seçimleri bağlamında incelenmesi


Creative Commons License

Çivilidağ A.

INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN SCIENCES, cilt.15, sa.1, ss.77-97, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.77-97
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın iki amacı vardır; birincisi üniversite rektör adaylarının (katılımcılar) liderlik davranışlarını ve ikincisi lidelik stillerini belirlemektir. İlk amaçla ilgili olarak nitel analizin durum deseni doğrultusunda çalışma yapılmıştır. Akdeniz bölgesindeki bir devlet üniversitesinde yapılan rektörlük seçimlerinde 7 rektör adayının Nisan - Temmuz 2016 tarihleri arasında öğretim üyelerine gönderdikleri 298 e-posta içerik analizine tabi tutularak incelenmiştir. Rektör adaylarının rektörlük seçim sürecinde kendilerine oy veren öğretim üyelerine (takipçilerine) gönderdikleri e-postalardaki mesajlarda kullandıkları ifadeleri doküman analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın ikinci amacıyla ilgili olarak nitel analizin yakınsayan parallel deseni doğrultusunda çalışma yapılmıştır. Bunun için rektör adaylarının liderlik stillerini objektif olarak belirlemek amacıyla bağımsız ve gönüllü dört farklı alandan sosyal bilimci akademisyene on liderlik stilini tanımlayan kapalı uçlu anketler verilmiştir. Yanıtlayıcı sosyal bilimcilerin rektör adaylarıyla ilgili gözlem ve değerlendirmeleri doğrultusunda liderlik stilleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ilk kısmında rektör adaylarıyla ilgili olarak A-G arasında alfabetik kodlama yapılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın geçerliliğini artırmak için betimsel analize de yer verilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; Katılımcıların takipçilerine yönelik söylemleri üç temada toplanmıştır. Bunlardan ilki, Takipçilerini etkileme söylemleri (Yönetimle ilişkili söylemler, Bilimsel Çalışmalara İlişkin Söylemler, Eğitim ve Öğretime İlişkin Söylemler ve Akademisyenlerin Çalışma Koşullarına ve Haklarına İlişkin Söylemler Alt Teması). Yönetimle ilişkili söylemler alt temasında; A, C ve G katılımcıları %85.71 ile en fazla söylemde bulunmuştur. Bilimsel Çalışmalara İlişkin söylemler alt temasında B katılımcısı %62.50 ile en fazla söylemde bulunmuştur. Eğitim ve Öğretime İlişkin Söylemler alt temasında G katılımcısı %100 ile en fazla söylemde bulunmuştur. Akademisyenlerin Çalışma Koşullarına ve Haklarına İlişkin Söylemler alt temasında B katılımcısı %83.33 ile en fazla söylemde bulunmuştur. İkincisi Proje temelli söylemler temasıyla ilgili olarak, G katılımcısı %40 ile en fazla proje söyleminde bulunan katılımcı olmuştur. Üçüncü tema Kendilerini tanıtma söylemi temasında ise; F katılımcısı %60 ile en fazla kendini tanıtma söyleminde bulunmuştur. Katılımcıların takipçilerine gönderdikleri e-posta doğrultusunda liderlik stilleri incelendiğinde, tüm katılımcılarda iş yönelimli liderlik stilinin öne çıktığı, bunu %71.42 ile demokratik liderlik ve %42.85 ile ilişki yönelimli ve aynı oranla güçlendirici liderliğin izlediği belirlenmiştir. Dört sosyal bilimcinin liderlik stiliyle ilgili katılımcıları değerlendirmeleri sonucunda ise, ilişki yönelimli liderlik stilinin katılımcılarda öne çıktığı, bunu iş yönelimli ve demokratik liderliğin izlediği bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Üniversite, rektör, liderlik davranışı, liderlik stili, çalışma psikolojisi, örgüt psikolojisi

This research has two purposes. One of them is to determine rectors candidates' leadership behaviours and the other is to determine their leadership styles. As regards first purpose it has been done in the case of qualitative analysis. 7 rector candidates have dispatched 298 e-mails to academic staff in April-July 2016 during the rector elections in a state university in Akdeniz region. It was analyzed by content analysis on these e-mails in this research. The other purpose is that has been done in the direction of convergent pattern of qualitative analysis. It had gaven closed ended surveys to four volunteer academics, to objectively determine the leadership style of the rector candidates. In survey was written ten leadership styles determined by investigator. These academics observed candidates' behaviours as determining leadership of participants during the rector

elections. These four social scientists who studied in different areas of social sciences voluntarily and were completed closed ended surveys. In the first part of the research was done as regards to 7 rector candidates who were and was done alphabet coding between A-G each of them during analysis. It used convenient sampling technique which is one of the purpose sampling methods in research. Also, descriptive analysis was conducted to increase the validity of the study. According to results; Discourses of participants were collected three themes. First theme is that rector candidates’ discourses to influence the followers. This theme is including four sub-themes. These are discourses of related management, discourses of related scientific studies, discourses of related educational and teaching and discourses of related scholars’ working conditions and their rights sub-themes. A, C and G participant made the most discourses 85.71% about discourses of related management sub-theme than the others. Participant B made more discourses 62.50% about discourses of related scientific research sub-theme than the others. Participant G made more discourses 100% about related educational and teaching sub-theme than the others and B participant made more discourses 83.33% about related scholars’ working conditions and their rights than the others. Second theme is with respect to discourses of project- based; G participant made the most discourses 40% than the others. Third theme is disclosure that introduces themselves to the followers. Participant F made the most discourses of introduce yourself 60% than the others. Leadership styles of participants in the direction of their sending e-mails to follower when it was analysed that leadership styles of all participants had business-oriented leadership, second 71.42% democratic leadership and it follows them 42.85% relationship-oriented leadership and at the same rate empowering leadership. As a result of the social scientists that were observed and determined about leadership styles of participants by four social scientists; it was found leadership style of relationship-oriented was come forward this finding follows in order of leadership styles of business-oriented and leadership style of democratic. Also, it was determined leadership style for each of participants in study.

 

Keywords: University, rector, leadership behaviour, leadership style, business psychology, organizational psychology.