Buzdağının Görünmeyen Yüzü: Çocuklarda COVID-19 Pandemi Sürecinin Psikososyal Etkisi


Creative Commons License

Taşdemir H. İ., Efe E.

Van Tıp Dergisi, cilt.30, sa.2, ss.223-229, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 30 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.5505/vtd.2023.54533
  • Dergi Adı: Van Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.223-229
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Pandeminin yayılması ile birlikte artışın durdurulması adına uzaktan eğitim sistemi, çocuk kreşleri ve gündüz bakım evlerinin belirsiz süreli kapatılması, belli yaş gruplarındaki bire ylerin evden ç ıkışların yasaklanmas ı gibi yaptırımlar uygulanmıştır. Hayatın normal seyrinden farkl ı olarak meydana gelen bu değişimler özellikle çocuklar için bir takım psikososya l etkilere sebep olmaktadır. Bu derleme güncel literatürün detayl ı olarak incelenmesi ile pandeminin çocuk ve gençler üzerindeki psikososyal etkisini geniş bir çerçevede tartışmayı amaçlamaktadır. COVID-19 pandemisi ço cukluk döneminin her yaş grubunu belirli düzeyde etkilediği görülmüştür. Literatürde çocuk ya ş grubunun hastal ığa yakalanma ve zarar görme ihtimallerinin yetişkin gruba göre dü şük olduğu bildirilse de psikososyal boyutta en az yeti şkinler kadar zarar gördükleri görülmektedir. Çocukların psikososyal iyilik halleri, mevcut pandemiye benzer şiddetli salgın olaylar durumunda desteklenmesi gereken en öncelikli grup olmalıdır.
In order to stop the increase wi th the spread of the pandemic, sanctions such as the indefinite closure of the distance education system, children's nurseries and daycare homes, and the prohibition of individuals in certain age groups from leaving the house have been implemented. These changes, which are different from the normal co urse of life, cause some psychosocial effects, especially for children. This review aims to discuss the psychosocial impact of the pandemic on children and youth in a broader framework by examining the current literature in detail. It has been observed that the childhood of the COVID-19 pandemic affects every age group to a certain extent. Although it is reported in the literature that the probability of catching the dise ase and being harmed by the child age group is lower than the adult group, it is seen that they suffer at least as much harm as adults in the psychosocial dimension. The psychosocial well-being of children should be the top priority to be supported in the event of severe epidemics similar to the current pandemic.