Öğretmenlerin Öğretim Becerileri Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi


SABANCI A., Kayıkçı K., Özdemir İ.

V. Ulusal Eğitimde Ve Psikolojide Ölçme Ve Değerlendirme Kongresi (Uluslararası Katılımlı), Antalya, Türkiye, 1 - 03 Eylül 2016, ss.80-81

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.80-81
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğretmenlerin öğretim süreciyle ilgili sahip olması gereken yeterlikler ve bu yeterliklere sahip olma konusunda öğretmenlerin algıları, bazı kaynaklarda öğretmen yeterlikleri, bazı kaynaklarda öğretmen öz yeterlik algısı, bazı kaynaklarda öğretmen öz yeterlik inancı olarak incelenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin öğretim uygulamaları konusunda da araştırmaların olduğu görülmektedir. Öğretmen yeterliklerinin sınıf ortamına somut yansıması olarak düşünülebilecek olan öğretim becerileri, öğretmenin öğretimi planlama, uygulama, değerlendirme ve bu süreçte sınıf yönetimiyle ilgili sergilediği davranışlar bütünü olarak tanımlanabilir. Öğretmenlerin etkili bir öğretim ortamı yaratabilmeleri içinöğretmenlik becerisine sahip olduklarına inanmaları gerekir. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin öğretim becerileri algılarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya Şehir merkezinde bulunan Aksu, döşemealtı, Kepez, Konyaaltı ve muratpaşa ilçelerinde görev yapan yaklaşık 400 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin öğretim sürecine yönelik yeterlikleri, bu yeterliklere ilişkin öğretmenlerin öz yeterlik inançları ya da algıları, öğretim uygulamaları ve öğretim sürecinin aşamaları konusunda alanyazın incelemesi yapılarak; öğretmenlerin öğretim becerileri konusunda madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliğini sınamak için Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görevli sekiz akademisyenin uzman görüşlerine başvurulmuştur. Uzmanların görüşlerine göre taslak ölçekte gerekli düzenlemeler yapılmıştır. Daha sonra çalışma grubunu oluşturan öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini saptamak amacıyla faktör analizi yapılacaktır. Ölçekte yer alan maddeler ?Açımlayıcı Faktör Analizi? tekniklerinden ?Temel bileşenler Analizi? ile incelenecektir. Açımlayıcı faktör analizinden sonra elde edilen faktörlerin, kuramsal yapıyı ne ölçüde desteklediği ise ?Doğrulayıcı Faktör Analizi? ile test edilecektir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları ise Cronbach Alpha Gç Tutarlılık Katsayısı hesaplanacaktır. Yapılan çalışmanın sonucunda elde edilen ?Öğretmenlerin Öğretim Becerileri Algısı Ölçeğinin?, öğretmenlerin öğretim becerilerine yönelik algılarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olup olmadığı değerlendirilecektir. Anahtar Kelimeler Öğretim becerileri, Öğretmen yeterlikleri, Öğretmen öz yeterlik inancı, Ölçek geliştirme

Competences related to the teaching process that teachers must haveandtheseperceptions of teachers in having these competences are examined as teacher competences in some sources, teacher self-efficacy perception in other sources or teacher self-efficacy beliefs in some other sources. Also, it is observed that there have been researches on teachers‘ teaching practices. Teacher competencies in the classroom teaching skills that can be considered as a concrete reflection can be defined as a set for the teacher‘s behaviour in the process of teacher education planning, implementation, evaluation and classroom management. To create an effective learning environment, teachers need to believe that they have the teaching competencies. The aim of this study is to develop a valid and reliable scale to determine the perceptions of teachers' teaching skills. The study group of this research includes about 400 teachers that work in central districts of Antalya: Aksu, DöGemealtı, Kepez, Konyaaltı and MuratpaGa. An item pool about the teaching competencies of teachers has been formed by conducting a literature researchon competencies of teachers in the teaching process, teachers' self-efficacy beliefs on these competencies or perceptions, teaching practices and phases of teaching process. To test the content validity of the scale, expert opinions of eight academics from Akdeniz University Faculty of Education have been consulted. Necessary arrangements have been made in the draft scale based on the opinions of experts.It has been then applied to the teachers in the study group. Factor analysis will be conducted to determine the construct validity of the scale. The items included in the scale will be examined with "Principal Components Analysis" which is one of the "Exploratory Factor Analysis". After the Exploratory factor analysis, the factors that have been obtained will be tested with the "Confirmatory Factor Analysis" to what extent they support the theoretical structure. The reliability analysis will be calculated with the Cronbach Alpha internal consistency coefficient. As a result of the study, the obtained outcome "the Scale of Teachers‘ Perception of Teaching Skills" is going to be assessed as to whether it is a valid and reliable instrument to measure the perception of teachers about teaching skills. Key Words Teaching skills, Teacher competencies, Teacher self-efficacy belief, Scale development