Okul Psikolojik Danışmanlarının Psikolojik Taciz ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Çivilidağ A.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.12, ss.129-144, 2012 (Hakemli Dergi)

Özet

Psikolojik danışmanlar okullarda ve dershanelerde öğrenci, veli ve öğretmenlere
yönelik eğitici, öğretici ve danışmanlık görevlerini yaparlar. Bu çalışmada eğitim sisteminde
önemli sorumluluk üstlenen psikolojik danışmanların psikolojik taciz (mobbing)
ve yaşam doyumu düzeyleri Antalya il merkezindeki ilköğretim ve ortaöğretim okullarında
çalışan 91 psikolojik danışmanın gönüllü katılımı ile incelenmiştir. Araştırmada,
Einarsen & Raknes (1997) tarafından geliştirilen ve Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçe’ye
çevrilerek geçerlik ve güvenirliği yapılan olumsuz davranışlar ölçeği ve orijinali
Diener, Emmons, Larsen & Griffin (1985) tarafından geliştirilen yaşam doyumu ölçeğinin,
Köker (1991) ve Yetim (1991) tarafından Türkçeye uyarlanan formu kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; ortaöğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların, ilköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanlara göre işyerinde
psikolojik tacizin kendini gösterme ve iletişim oluşumunu etkilemek, kişinin yaşam
kalitesi ve mesleki duruma saldırı, itibara saldırı ve sosyal ilişkilere saldırı alt boyut
puan ortalamalarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunurken, işyerinde psikolojik
taciz alt boyut puan ortalamalarının cinsiyet ve yaş değişkenine göre anlamlı düzeyde
farklılık göstermediği belirlenmiştir.Yaşam doyumunun okul türü, cinsiyet ve yaş
değişkenine göre analizi sonucunda ise anlamlı düzeyde farklılık göstermediği bulunmuştur.
School counselors function as educators, trainers, and consultants for students,
parents, teachers in schools and private courses. In this study the mobbing and life
satisfaction levels of school counselors were studied via data collected through the voluntary participation of 91 school counselors who were working in the urban
elementary and secondary in Antalya. For data collection, the Negative Acts
questionnaire developed by Einarsen & Raknes (1997) and translated into Turkish by
Cemaloğlu (2007) and the Life Satisfaction questionnaire developed by Diener,
Emmons, Larsen & Griffin (1985) and adopted into Turkish by Köker and Yetim
(1991) were used. According to results of the research, high school counselors were
exposed to mobbing significantly more than preschools counselors when the point
averages in the subdimensions of mobbing in the workplace and preventing
communication from occurring, attack on individual life quality and professional
position, and attack on personal integrity and social relations were compared. The
average points of the subdimensions of mobbing according to gender and age variables
did not indicate a significant variation. It was also found that life satisfaction level did
not vary significantly according to the school type, gender and age variables.