The Examination of Measurement Invariance and Differential Item Functioning of PISA 2015 Cognitive Tests In Terms of The Commonly Used Languages


Creative Commons License

ŞEKERCİOĞLU G., KOĞAR H.

Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), cilt.12, sa.2, ss.152-172, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center)
  • Sayfa Sayıları: ss.152-172
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, PISA 2015 uygulamasına ait okuduğunu anlama becerisi, matematik ve fen okuryazarlığı testlerinin yaygın kullanılan diller açısından ölçme değişmezliğini ve söz konusu testlere ait maddeler için orijinal dili olan İngilizce ve Fransızca olan PISA’nın dil değişkenine göre değişen madde fonksiyonunu incelemektir. Bu doğrultuda PISA uygulamasında orijinal diller dışında yaygın kullanılan beş test dili belirlenmiştir. Ölçme değişmezliği analizleri sonucunda okuduğunu anlama becerisi, matematik ve fen okuryazarlığı testlerinin üçü için de yaygın kullanılan diller açısından en iyi çalışan modelin güçlü faktöriyel değişmezlik modeli olduğu ve dolayısıyla bu testler için ölçme değişmezliğinin sağlanamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan maddelerin yarısından çoğunda DMF tespit edilmiştir. Bu durum, özellikle dil sayısındaki çeşitlilik ile birlikte değişen madde fonksiyonuna sahip madde sayısının da artmasına neden olabileceği biçiminde düşünülebilir.

The aim of the present study was to examine the measurement invariance (MI) of the reading, mathematics, and science tests in terms of the commonly used languages. It also aimed to examine the differential item functioning (DIF) of the PISA test, the original items of which are in the languages of English and French, in terms of the language variable. As a result of the MI analyses, it was concluded that the best working model for the reading comprehension, mathematics and science tests in terms of the commonly used languages for all three tests was the strong factorial invariance model. As a result, it was found that MI could not be established for any of these tests. Moreover, the analyses indicated that population heterogeneity (PH) could not be obtained in any of the three tests, and that the latent means for these tests were not equal. Furthermore, DIF was identified in more than half of the items. It can be deduced that this condition may result in an increase in the number of items with DIF specifically in terms of the variety in the number of languages.