Tavistock Modeli Temelinde Rezonans ve Karşı Aktarım Tepkilerinin İncelenmesi: Olgu Sunumu


PINAR Y.

Nesne Psikoloji Dergisi, cilt.3, sa.6, ss.95-109, 2015 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Vaka Takdimi
  • Cilt numarası: 3 Sayı: 6
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Nesne Psikoloji Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.95-109
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada yazar, etnografik ve psikanalitik bir yöntem olan Tavistock Modeline göre çocuk gözlem yöntemini kullanarak Eylül 2010 ile Haziran 2011 tarihleri arasında (26 saat) Viyana’da bir anaokulunda gözlemlediği 5 yaş anaokulu çocuğu Ercan’ın (anonimleştirilmiştir) deneyimlerinin kendisi üzerinde yarattığı rezonansları ve gözlemler esnasında geliştirdiği karşı aktarım reaksiyonlarını genel hatlarıyla okuyucuya aktarmayı amaçlamaktadır. Bu makale 2010 yılında Viyana Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü ve Dilbilim Enstitüsü’nün işbirliği ile yürütülen “Anaokulunda Dil Edinimi ve Yaşam Dünyasal Çokdillilik” adlı disiplinlerarası araştırma projesinin vaka çalışmalarına dayanmaktadır. Çalışmada ilk olarak ilgili proje ve kullanılan gözlem yöntemi tanıtılmaktadır. Makalenin eksenininde; yazarın gözlemler sırasında anaokulu çocuğu Ercan’a ve onun bir şekilde etkileşime girdiği anaokulundaki kişilere yönelik istem dışı, kasıtlı bir yönlendirme olmaksızın aktardığı çeşitli duygu, düşünce ve intrapsişik deneyimler yer almaktadır. Son olarak ise karşı aktarım süreçlerinin farkındalığının araştırmacılara metodolojik açıdan sağlayabileceği yararlar tartışmaya açılmaktadır. 

The author's purpose in this article is to describe and report the resonances and his countertransference reactions while performing the ethnographic and psychoanalytic research tool: Young Child Observation according to the Tavistock Model via the examined child "Ercan" (at the age of 5), which was observed by the author 1 hour per week from September 2010 to June 2011 a total of 26 hours in a Kindergarten in Vienna. Parts of this paper are based on the single case studies, carried out at the University of Vienna in the context of the interdisciplinary research project “Language acquisition and everyday life multilingualism in the kindergarten” in collaboration with the Institute of Educational Sciences and Linguistics. In addition, we shall try to describe the research project and the observation method. The objectives of this paper are firstly, to show the significant countertransference reactions, intrapsychic experiences, uncontrolled process and involuntary reactions of the observer via the observed people, especially via Ercan. Finally, we shall discuss briefly the methodological benefits of becoming aware of the countertransference process for researchers and practitioners.