SANAT VE REKLAMLARDA KADIN İMAJI/WOMEN IMAGE IN ARTS AND ADVERTISING


Creative Commons License

CANDEMİR T., Candemir T., Öz B. B.

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi/The Journal of International Social Research, cilt.10, sa.52, ss.493-508, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz Sanatta ve reklamlarda kadın imgesi ile verilmek istenen mesaj, yarattığı imgeler dünyası ile gerçek dünyayı birleştirmektir. 1980 sonrası sanatta kitle iletişim araçlarının gelişimi ile ekonomik-kültürel küreselleşmenin şekillenmesine yardımcı olan medya, kadın imajı/imgesini de içeren bir takım toplumsal kodlamalar yaratmıştır. Yaratılan söz konusu kodlanmış toplumla Postmodernizm -Yeni Kavramsalcılık akımın yanı sıra Hiperrealizm (Fotorealizm) sanat anlayışı, kadın imgesi ve meta-kadın imajını sorgulayan yaklaşımlarla toplumsal kod/göstergeleri irdelemektedir. Bu çalışmanın amacı; sanatta kadın imgesini alışılmışın dışında yorumlayan iki sanatçı; Cindy Sherman ve Lee Price ile reklamda Toscani’nin Benetton reklam kampanyası ile Calvin Klein reklam örneklerinde karşılaştırılacaktır. Genel olarak kadın imgesi ile verilmek istenen mesaj; cinsel tabu olmaktan çıkıp doğal yaşamın ve toplumun bir parçası olarak yansıtılmasının yanı sıra tüketicilerin dikkatlerini çekebilmek için seyirlik bir nesne/cinsel bir tabu olarak yeniden biçimlendirilip dayatılan tek tip ideal meta-kadın imajı yaratılmaktadır. Böylece kadın imajı tüketim kültürünün temel yapı taşı haline getirilmiş olarak karşımıza çıkmaktadır. Sonuç olarak, günümüzde mesaj içeren sanat ve reklamlardaki meta-kadın, bedeni devingen bir makine olarak algılanırken, kadının toplumdaki yerini bulması için şok etkisi yaratan sanatsal eserler ve reklam tasarımları ile farkındalığın arttırılması sağlandığı gözlenmektedir. Anahtar Kelimeler: Sanat, İletişim, Reklam, Kadın, Meta.  

Abstract The message wanted to be given in arts and advertisements with the woman image is to combine their World of images with the real World. The media which has helped to shape of economic-cultural globalizing with the development of mass media in arts after 1980, has created several social encodings that include also woman image/imagery. Sense of art of Post-modernism-New Conceptualism and Hyperrealism (Photorealism) examine the social codes/indicators with the approaches questioning the woman image and meta-woman image in the coded society that has been created. İn this study two artists Cindy Sherman and Lee Price and advertising campaigns of Toscani’s Benetton and Calvin Clein will be compared. General message of these advertisements with the woman image they present is to reflect them as a part of the nature and society out of sexual taboo. Besides they reshape them to create prototype ideal meta-woman image as a viewing object/sexual taboo to catch the attention of consumers. Thus the woman image comes out as the building block of the consumption culture. As a result today meta-woman body in arts and advertisements included messages is perceived as a dynamic machine and it is observed that awareness is increased with the art objects and advertisement designs which stun the consumers for the woman to find her place in society. Keywords: Arts, Communication, Advertising, Woman, Meta.