Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.16, sa.1, ss.212-230, 2021 (Hakemli Dergi)
Günümüzde pek çok ülkede sınıf ortamlarında yenilikçi eğitim teknolojilerinin giderek artan ve yaygınlaşan
kullanımı, ders kitaplarına olan bağımlılığın azalmasına neden olmaktadır. Bununla birlikte gerek ders kitaplarının
güncellenmesi gerekse alternatif uygulamaların yaygınlaşmasına rağmen Dünyada ve Türkiye’de okullarda ders
kitapları vazgeçilmez ders materyali olma özelliğini devam ettirmektedir. Yapılan pek çok araştırmanın bulgularına
göre, öğretmen ve öğrenciler mevcut ders kitaplarını birçok açıdan yetersiz buldukları halde ders kitaplarına olan
bağımlılık çeşitli nedenlerle sürdürülmektedir. Türkiye’de ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının hazırlanmasında
ve seçiminde Anayasaya uygun olmak şartıyla Dünya ve Türkiye’deki bilimsel, teknolojik ve pedagojik ilerlemeler
göz önünde bulundurularak hazırlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının 2018
MEB sosyal bilgiler dersi öğretim programında öğrencilere kazandırılması gereken temel becerilerden birisi olan
yenilikçi düşünme bağlamında incelenerek değerlendirilmesidir. Bu çalışmanın materyalleri, 2018-2019 eğitimöğretim yılında Türkiye genelinde okutulan 5, 6, ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarıdır. Araştırmada nitel
araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Bu çalışmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bilim uzmanlarının
görüşleri alınarak hazırlanan ve son şekli verilen kriterler temelinde anahtar sözcükler belirlenip kitapların tamamı
taranmış ve seçilen anahtar sözcükler tablolar üzerinde verilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda yenilikçi düşünme ile ilgili ortaya çıkan başlıca kavramlar şunlardır;
5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı için düşünme, tartışma, yaratıcılık, yeni fikir, yenilik, 6. sınıf için düşünme, tartışma,
yaratıcılık, yeni fikir, yenilik, 7. sınıf için ise düşünme, tartışma, yaratıcılık, yeni fikir ve yenilik olarak bulunmuştur.
Araştırmanın sonuçlarına göre ders kitaplarında 5. sınıf için en fazla düşünme kavramı, 6. sınıf için tartışma kavramı,
7. sınıf için ise düşünme kavramı geçmektedir. Ortaya çıkan sonuçlara dayalı olarak sosyal bilgiler ders kitaplarında
yenilikçi düşünme becerilerine daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
The increasing and widespread use of innovative educational technologies in classroom settings in many countries
today leads to a decrease in dependency on textbooks. However, lessons need to be updated, despite the spread
of books and alternative practices in school textbooks in the world and Turkey is indispensable to make course
material continues to be characterized. According to the findings of many researches, although teachers and
students find the current textbooks insufficient in many respects, dependence on the textbooks is maintained for
various reasons. The preparation and selection of middle school social studies textbook is required constitutionality
in Turkey. Textbooks are prepared taking into account scientific, technological and pedagogical developments in
Turkey and the world. The aim of this study is to evaluate and evaluate middle school social studies textbooks in the
context of innovative thinking, which is one of the basic skills that students should gain in 2018 MEB social studies
curriculum. The material of this study are 5, 6, and 7th grade social studies textbooks which were studied in the
2018-2019 academic year in Turkey. Qualitative research approach was adopted in the study. In this study,
document analysis method was used. The keywords were determined based on the criteria that were prepared by
taking the opinions of the science experts and given the final shape, all the books were scanned and the selected
keywords were given on the tables. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. The main concepts
related to innovative thinking as a result of the analysis are as follows: thinking, discussion, creativity, new idea,
innovation for 5th grade social studies textbook; thinking, discussion, creativity, new idea, innovation for grade 6;
thinking, discussion, creativity, new idea and innovation for 7th grade. According to the results of the research, the
most used concept is thinking concept for the 5th grade, the concept of discussion for the 6th grade, and the most
used concept is thinking for the 7th grade are included in the textbooks. Based on the results, it can be suggested
to include more innovative thinking skills in social studies textbooks.