Yaşlı Sorunları Araşırma Dergisi, vol.11, no.2, pp.16-23, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
Demographically, Japan is one of the oldest countries in the world where the number of seniors living alone is dramatically increasing. Turkey is also becoming an older country due to the rapid ageing at a rate. The approach of comparing those two countries that have different aging experiences assisted in understanding students various perspectives on the elderly and the old age. Data has collected from both Japan and Turkey - 314 students at Akdeniz University, Turkey and 232 students at Chiba University, Japan. The topics such as socio-demographic information, the age when the aging begins, the experience of living, description, and the role of the elderly, the living space when it comes to nursing dependency, and the activities asked. In conclusion, Japanese students' perspectives on the elderly and old age are more favourable than those of Turkish students and have a more tolerant and positive approach to the elderly in the household. Turkish students have the idea of staying in a nursing home is much better for the elderly whether healthy or not and participating in both social and physical activities are required. Both countries have a significantly different cut-off point for the onset of aging, with the average age for Japan being 63 and Turkey 57,3.
Japonya, nüfusun yaşlanması konusunda dünyaca çok ileridedir. Tek kişilik veya sadece yaşlı bireylerden oluşan hane sayısı artmaktadır. Türkiye’de ise yaşlı nüfus oranı hızlıca artmaktadır. Dolayısıyla yaşlanma durumu farklı olan iki ülke arasında yaşlı ve yaşlılığa bakış açıları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırmanın yapılması amaçlanmıştır. Nicel yöntemin benimsendiği bu araştırmada rastgele örneklem tekniğiyle her iki ülkede Eğitim Fakültesi’nde eğitim gören lisans öğrencilerine anket uygulanmıştır. Türkiye’de Akdeniz Üniversitesi’nde 314 öğrenciye, Japonya’da ise Chiba Üniversitesi’nde 232 öğrenciye ulaşılmıştır. Anket formunda sosyo-demografik özellikler, yaşlılığın başlangıç yaşı, yaşlıyla birlikte yaşama deneyimi, yaşlı ve yaşlılığa bakış açılarına ilişkin; “yaşlılığı tanımlanması”, “aile içinde yaşlıların rolleri”, “sağlıklı ve bakıma muhtaç yaşlıların yaşam yerleri’ ve “yaşlıların aktiviteleri” sorulmuştur. Veriler SPSS programıyla analiz edilerek şu sonuçlara ulaşılmıştır: Japon öğrencilerin yaşlılara ve yaşlılığa bakış açısı Türk öğrencilerinkine göre daha olumludur. Japon öğrenciler, aile içinde yaşlıların rollerine ilişkin sorulara Türk öğrencilerine nazaran daha olumlu görüşlere sahiptir. Türk öğrenciler, sağlıklı olsa da olmasa da yaşlıların bakım kurumlarında kalmalarının daha uygun olduğunu belirtmiştir. Türk öğrenciler, yaşlıların hem sosyal hem de fiziksel aktivitelere daha çok katılmaları görüşünü desteklemiştir. Yaşlılığın başlangıç yaşına ilişkin olarak Japon ve Türk öğrenciler arasında görüş farklılıklarının olduğu tespit edilmiştir (Japonya’da 63.0, Türkiye’de ise 57.3 yaş).