HOTEL EMPLOYEES’ MOBBING,BURNOUT,JOB SATISFACTION AND PERCEIVED ORGANIZATIONAL SUPPORT: A RESEARCH ON HOSPITALITY IN TURKEY


ÇİVİLİDAĞ A.

European Scientific Journal, cilt.10, ss.1-22, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: European Scientific Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Central & Eastern European Academic Source (CEEAS)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-22
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz iş yaşamında örgütlerdeki insan faktörü üretim ve hizmet sürecinde önemli bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Konaklama hizmeti sunan otellerde çalışanlar da, doğrudan hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti üzerinde etkili bir role sahiptirler. Bu araştırmada otel çalışanlarında etkisi olduğu düşünülen mobbing, iş doyumu, tükenmişlik ve algılanan örgütsel desteğin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, araştırma örneklemindeki 273 katılımcıya (149 erkek %54.6 ve 124 kadın %45.4 ve 18-55 yaş arası) Negative Acts Questionnaire (NAQ), Job Satisfaction Questionnaire (JSQ), Burnout Inventory (BI) ve Perceived Organizational Support Questionnaire (POSQ) uygulanmıştır. Verilere frekans, t testi, ANOVA, Kısmi korelasyon ve Çoklu Regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; otel çalışanlarında psikolojik tacizin yaygınlığı %15.8 olarak bulunmuştur. Otel çalışanlarının psikolojik taciz (mobbing), tükenmişlik, iş doyumu ve algılanan örgütsel destek düzeyleri, cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermezken, çalışılan pozisyon ve yaş değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermiştir. Mobbingin; tükenmişlikle olumlu ve anlamlı, iş doyumu ve algılanan örgütsel destekle olumsuz ve anlamlı ilişki gösterdiği bulunmuştur. Çoklu Regresyon Analizine göre; tükenmişliğin duygusal boyutu p<.01 düzeyinde anlamlı bir yordayıcıyken; yaş, tükenmişliğin duyarsızlaşma boyutu ve iş doyumu ise p<.05 düzeyinde anlamlı yordayıcılar oldukları belirlenmiştir. Sonuçlar, literatüre göre tartışılmış ve özellikle hizmet sektöründeki örgütlerde çalışanların yoğun kişiler arası ilişkiler, iş yoğunluğu, rol belirsizliği ve çalışma koşullarındaki olumsuzlukların mobbinge maruz kalma, tükenmişlik yaşama, iş doyumsuzluğu gibi risklerin yanı sıra bu faktörlerle ilişkili olarak örgütsel destek algılarının da düşük olmasını ortaya koyması önemlidir. Gelecekte yapılacak araştırmalarda konaklama alanında veya farklı örgütsel yapılarda çalışanların ve örgütlerin verimliliği üzerinde etkisi olan faktörlere yönelik araştırmalar yapılabilir.

Keywords: Hotel Employees, Mobbing, Job Satisfaction, Burnout, Organizational Support.

In the present study, investigation of mobbing, burnout,job satisfaction and perceived organizational support, which is considered to influence hotel employees, has been planned. For this purpose, Negative

Acts Questionnaire (NAQ), Job Satisfaction Questionnaire (JSQ), Burnout Inventory (BI) and Perceived Organizational Support Questionnaire (POSQ) were applied to 273 participants (149 men, 54.6% and 124 women, 45.4% and, between the ages 18-55) in the research sample. Frequency, t test, ANOVA, partial correlation and multiple regression analysis was applied to the data. To results; mobbing prevalence in hotel employees was found to be 15.8%. Mobbing, burnout, job satisfaction and perceived organizational

support levels of hotel employees do not differ significantly to the gender variable, and they show difference significantly to age variable. It was found that mobbing had positive and significant correlation with burnout, and negative and significant correlation with job satisfaction and perceived organizational support. According to Multiple Regression Analysis; emotional exhaustion was a significant predictor of mobbing; and it was determined that age, desensitization and job satisfaction was found to be significant predictors. The results were discussed according to the literatüre and especially it is important that intensive interpersonal relations of employees working in service sector, work load, role ambiguity and risks such as negativity in job conditions, exposure to mobbing, experiencing burnout and job dissatisfaction and it is important that organizational support

perceptions are revealed to be low in relation with these factors as wel

Keywords: Hotel Employees, Mobbing, Job Satisfaction, Burnout, Organizational Support.