Öğretmenlerin bakış açısından öğrencilerde başarısızlığa neden olan etmenler: Harran ilçesi örneği


Creative Commons License

Zorba M. G., Arıkan A.

8th International Conference on Narrative & Language Studies, Trabzon, Türkiye, 2 - 03 Mayıs 2019, cilt.1, sa.1, ss.136-143

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.136-143
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkemizde İngilizce derslerinde karşılaşılan öğrenci başarısızlığı ile ilgili yapılmış olan çalışmalardan özellikle başarısızlığa neden olan etmenlere odaklananlar sayıca az olup mevcut çalışmaların çoğu büyük şehirlerden derlenmiş verilere dayanmaktadır. Elimizde olan çalışmalara dayanarak ulusal yabancı dil öğretimi sistemimiz üzerinden genellemeler yapmamız ve öğrenci başarısızlığı sorununu çözebilmek için verilere dayalı öneriler sunmamız bu açıdan bakıldığında oldukça zor ve kısmen de yanıltıcıdır. İngilizce derslerinde başarısızlığa etki eden etmenlerin yerelde neler olabileceğini konu edinen bu çalışma 2016 yılında Şanlıurfa ili, Harran ilçesinde görev yapmakta olan toplam 95 İngilizce öğretmeninden elde edilen nitel verilere dayanmaktadır. İlçede görev yapan öğretmenlere yöneltilen açık uçlu bir soru aracılığıyla toplanan verilerin içerik incelemesine tabi tutulması sonucunda öğrenci başarısızlığını etkileyen etmenler dört ana başlıkta toplanmıştır ki bunlardan en önemlisi öğrencilerin aileleri, yakın toplumsal çevreleri ve yaşamlarını sürdürdükleri coğrafî konumdan kaynaklanan sorunlardır. İkincil olarak tekrar eden sorunlar ulusal eğitim sistemi, ders programları ve öğretimde kullanılan ders araç-gereçleri ile ilgili sorunlardır. Öğretmenlere göre öğrenci başarısını etkileyen diğer bir etmen de fiziksel olarak sınıf ortamından kaynaklanan sorunlardır. Son olarak da çalışmaya katılan öğretmenler öğrenci başarısını etkileyen etmenlerden biri olarak öğretmen olarak kendilerinden kaynaklanan sorunlara işaret etmişlerdir. Öğretmenlerin özellikle eğitim ve öğretime hazırbulunuşlukları ile hizmetiçi eğitime duydukları gereksinime değindikleri verilere dayanarak bu çalışmanın sonucunda özellikle yerelde İngilizce derslerindeki öğrenci başarısızlığını en aza indirmek için somut öneriler sunulmaktadır.