Kaynaştırma Eğitimi ve Sosyal Kaynaşma


Creative Commons License

Demirkaya H., Ünal O.

Eğitim Sosyal ve Beşeri Bilimlerine Multidisipliner Bakış, Etem Yeşilyurt, Editör, Güven Plus , İstanbul, ss.447-482, 2020

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Güven Plus
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.447-482
  • Editörler: Etem Yeşilyurt, Editör
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: Kaynaştırma eğitimi, bütün öğrenenlerin haklarına, eşitliklerine,

erişim ve katılımlarına değer veren okullarda yüksek nitelikli eğitimin

karşılanması olarak algılanmaktadır. Sosyal kaynaşma ise çoğunlukla

eğitim, iş ve topluluk içerisindeki yaşam ortamlarında sosyal etkileşim

ve etkin vatandaşlık durumunu kendisine konu edinir. Kaynaştırma

eğitimi ve sosyal kaynaştırmaya yönelik alanyazın incelendiğinde bu iki

kavram arasında önemli bir bağ olduğu dikkat çekmektedir. Bununla

birlikte bu konuda yapılmış araştırmalar oldukça azdır. Bu çalışmada

kaynaştırma eğitiminden ziyade eğitim bilimleri, sosyoloji ve psikoloji

üzerinde yapılmış çalışmalar değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın amacı

engelli insanların kaynaştırma eğitimi yoluyla edindikleri kazanımları

sosyal kaynaşmaya aktarma durumlarını ilgili literatür temelinde incelemektir.

Yapılan analiz sonucunda eğitim, iş ve içerisinde yaşanılan

topluluk alanlarında kaynaştırma eğitimi ile sosyal kaynaşma arasında

bir bağın olduğuna ilişkin bazı bulgulara ulaşılmıştır. Aynı zamanda,

sosyal kaynaşmayı destekleyen ve engel oluşturan bazı faktörlere de

açıklık getirilmiştir. Açıklanan bu durumlar; özel bir ortama katılım,

mezun olduktan sonra zayıf akademik ve mesleki nitelikler, korumalı

işyerlerinde istihdam, finansal bağımlılık, daha az bağımsız yaşama fırsatları

ve zayıf sosyal çevre etkileşimi ile ilişkili bulunmuştur.