Atatürk Dönemi'nde Eğitim Politikasında Mustafa Necati'nin Yeri Ve Ulusal Eğitim Anlayışı


Creative Commons License

GÜLCÜ N.

5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Üsküp, Makedonya, 27 - 30 Haziran 2019, ss.689-693

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Üsküp
  • Basıldığı Ülke: Makedonya
  • Sayfa Sayıları: ss.689-693
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Cumhuriyet’in ilanı ile birlikte esas gaye sosyal ve siyasal bütünlüğü temine yönelik bir eğitim sistemi kurmaktı ve Mustafa Kemal, öncelikle çağdaşlaşma yönünde adımlar atılması ve bu adımların toplum tarafından benimsenmesi için ihtiyaca cevap vermeyen kültür değerlerinin terk edilmesini istemiştir. Atatürk döneminde yeni eğitim sisteminin nasıl yönlendirileceği ve kanunların görüşülmesi amacıyla Heyet-i İlmiye toplantıları yapılmış, Avrupa’dan meşhur eğitimciler getirtilerek, Türk eğitimi hakkında raporlar hazırlamalarını istenmiştir. Davet edilen eğitimcilerden biri de J. Dewey’dir. Mustafa Necati, hem J. Dewey’in “Demokrasi ve Eğitim” anlayışından etkilenmiş, hem de Dewey’in raporunda yer alan önerilerinin tamamına sahip çıkmış ve Cumhuriyet’in koşulları içerisinde gerçekleştirmeye çalışmış bir bakandı. Atatürk Dönemi’nde 20 Aralık 1925’ten 1 Ocak 1929’a kadar Millî Eğitim Bakanlığı yapan Mustafa Necati’nin bakanlığı süresince Mustafa Kemal’in yapmak istediği inkılapların gerçekleştirilmesinde ve eğitime getirdiği yenilikler, sağladığı başarılarla milli eğitime yön vermiş ve eğitimde büyük devrimler gerçekleştirmiştir.