İlköğretim Müfettişleri ve Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Öğretim Yönteminin Uygulanmasına İlişkin Görüşleri” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Ankara. Pegem A Yayımcılık.


Creative Commons License

KAYIKÇI K.

Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.14, no.55, pp.423-457, 2008 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 14 Issue: 55
  • Publication Date: 2008
  • Journal Name: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.423-457
  • Akdeniz University Affiliated: Yes

Abstract

Opinions of Primary Education Inspectors and Teachers about the

Application of the Sound Based Sentence Instruction Method

The purpose of this study is to examine the opinions of primary education inspectors and the

first grade teachers about the use of the Sound Based Sentence Instruction Method, introduced

as of 2005-2006 educational year in the first grade of primary schools, and to determine

whether these opinions differ according to several variables. The study group were 345 first

grade teachers and 65 primary school inspectors in Adana Province. The subjects were chosen

randomly, proportional classification sampling from primary schools in areas with various

socio-economic levels. The Scale of Sound Based Sentence Instruction, developed by the

researcher was made up of 39 items. In the data analysis, frequency, arithmetic mean, standard

deviation, t-test, variance analysis and LSD test were used. Not only the teachers, but also the

inspectors considered the application of program philosophy much more successful as to the

classroom environment and material facilities in the applications of sound based sentence

instruction method. Among these dimensions, there was a considerable difference between the

opinions of teachers and those of inspectors. The teachers trained in constructional program

found the applications more effective than those with no such training.

Keywords: Sound based sentence instruction, teaching reading and writing, supervision.

Bu çalışmanın amacı 2005-2006 öğretim yılından itibaren ülke genelinde ilköğretim

okullarının birinci sınıflarında uygulamaya konulan ses temelli cümle öğretim yönteminin

uygulanmasına ilişkin birinci sınıf öğretmenleri ve ilköğretim müfettişlerinin görüşlerini

belirlemek ve bu görüşlerin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini

saptamaktır. Araştırmanın evrenini farklı sosyo-ekonomik düzeye sahip çevrelerde bulunan

ilköğretim okullarından yansız oranlı küme örnekleme yolu ile seçilen Adana’nın Seyhan

ilçesine bağlı 40 ve Yüreğir ilçesine bağlı 30 okulda görev yapan 345 birinci sınıf öğretmeni ve

Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı bünyesinde görev

yapmakta olan 65 ilköğretim müfettişinden oluşmuştur. Araştırmada, araştırmacı tarafından

geliştirilen ve 39 maddeden oluşan “ses temelli cümle öğretimi ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin

Cronbach alfa değeri: .93 olarak hesaplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans,

aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada

gerek öğretmen ve gerekse müfettişler ses temelli cümle öğretim yöntemi ile ilgili uygulamaları

“program felsefesinin uygulanması” boyutunu “sınıf ortamı ve materyal olanakları”

boyutuna göre daha başarılı bulmuşlardır. Bu boyularda öğretmen ve müfettişlerin görüşleri

arasında anlamlı bir fark vardır. Yapılandırmacı programa ilişkin kurs alan öğretmenler,

almayan öğretmenlere göre uygulamaları daha başarılı bulmuşlardır.

Anahtar sözcükler: Ses temelli cümle öğretimi, okuma yazma öğretimi, denetim.