Business and Management Studies: An International Journal, cilt.8, ss.4300-4332, 2020 (Hakemli Dergi)
Alanyazında geri öğrenme konusu örgütsel öğrenme ve öğrenen örgütlerden daha az
tartışılmaktadır. Günümüz ekonomisinin ve iş dünyasının dinamikleri düşünüldüğünde, geri
öğrenme yeteneğine sahip olmak, özellikle inovasyona ve sürdürülebilir gelişmeye odaklanan
firmalar için önemlidir. Bu araştırmanın amacı, yüksek Ar-Ge yeteneğine sahip inovatif bir şirkette
geri öğrenme sürecini araştırmak, geri öğrenme türünü ve geri öğrenme sürecini etkileyen öncülleri
belirlemek, şirket için geri öğrenmenin olumlu çıktılarını bulmak ve bu bulgular sonucunda bir
model oluşturmaktır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, Türkiye'de savunma, çevre ve enerji
sektörlerine ileri teknolojik ürün ve hizmetler sunan bir Ar-Ge şirketinde örnek olay incelemesi
yöntemi kullanılarak ve şirket yetkilileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak bu araştırma
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, araştırmada incelenen A Firmasının geri öğrenme
becerisine ve ilgili süreçlere sahip olduğu görülmektedir. Geri öğrenme süreci ve alt boyutları
açısından elde edilen bulgularun tümü birleştirildiğinde işletmenin geri öğrenme kavramına oldukça
önem verdiği, gelişim ve iyileştirmenin merkezinde gördüğü dikkati çekmektedir. Elde edilen
bulguların sonucu olarak bir model önerilmiştir.
In the literature, the subject of unlearning is discussed less than organisational learning
and learning organisation. Thinking the dynamics of today’s economy and the business world,
having an unlearning ability is especially important for firms that focus on innovation and
sustainable development. This research aims to explore the process of unlearning in an innovative
company with a high capability of R&D, to determine the type of unlearning and its antecedents
affecting the unlearning process, and also to find the positive outcomes of unlearning for the
company and to establish a model as a result of these findings. In line with the purpose of the
research, this investigation was undertaken by using the case study method and doing semistructured interviews with company officials in an R&D company that offers advanced
technological products and services to the defence, environment and energy industries in Turkey.
According to the research findings, it is seen that company A can unlearn and the processes
related to unlearning. When the findings obtained in terms of the unlearning process and its subdimensions are combined, it is noteworthy that the company sees unlearning at the centre of
development and improvement. A model was proposed through the findings