İlköğretim okullarının denetiminde mesleki etik (Bir durum çalışması) (),.


Creative Commons License

KAYIKÇI K., uygur Ö.

Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt.18, sa.1, ss.65-94, 2012 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.65-94
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, eğitim denetmenleri, okul yöneticileri ve öğretmenlerin, ilköğretim

okullarında yürütülen denetim çalışmalarında eğitim denetmenlerinin uymaları beklenen etik

ilkelerin neler olması gerektiğini belirlemek ve eğitim denetmenlerinin bu etik ilkelere ne derece

uyduklarına ilişkin denetmenler, okul yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerini tespit

etmektir. Araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu sekiz ayrı ilden seçilen

12 eğitim denetmeni, 10 ilköğretim okulu yöneticisi ve 18 ilköğretim okulu öğretmeninden

oluşmaktadır. Açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilen

veriler, içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılanlar tarafından

denetimde en öncelikli olarak kabul edilen etik ilkeler, “adalet”, “ hoşgörü”, “saygı” ve

“sorumluluk” ilkeleri olmuştur. Bu araştırmaya göre katılımcıların denetmenlerden bekledikleri

etik davranışlar ise şunlardır: İnsan ilişkileri ve iletişim becerilerini kullanmak, ortamın

koşullarına göre denetim yapmak, belli bir standarda göre denetleme yapmak, öğretmeni geliştirici

tavsiyede bulunmak, okulda yemek ve ikram kabul etmemek, müdür odasını kendi odaları gibi

kullanmamak, denetime yeterince zaman ayırmak ve gelişmeleri takip etmek.

Anahtar sözcükler: Etik, mesleki etik, denetim, denetimde etik, etik kuralları ve ilkeleri

1