Süleyman Demirel Üniversites Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.3, sa.35, ss.162-183, 2019 (Hakemli Dergi)
Tüketim, modern toplumlarda bir alıĢkanlık ve yaĢam tarzı haline
gelerek her geçen gün artan bir Ģekilde genelde toplum yapısı ve kültürünü
özelde ise bireyi Ģekillendirmektedir. Bilhassa 1980‟li yıllarda hissedilmeye
baĢlayan küreselleĢme ve endüstriyel kapitalizm ile birlikte tüketim, kültürle
yoğun bir iliĢki içerisine girmiĢtir. Bu durum, tüketim kültürü kavramını ortaya
çıkarmıĢtır. Batı dıĢındaki toplumlarda tüketim kültürüne bakıldığında
modernleĢmenin bir parçası olduğu görülmektedir. Bu bağlamda bu çalıĢmada
modernleĢme ve BatılılaĢma ile Türkiye‟de yer almaya baĢlayan tüketim
kültürünün doğuĢu ve geliĢimi ile ilgili literatür incelenmektedir.
Ġncelenen literatür ıĢığında; Türkiye‟de tüketim kültürünün Osmanlı
Ġmparatorluğu‟nun son döneminde Batılı yaĢam tarzı ile doğduğu, akabinde
Cumhuriyet döneminde devlet yöneticileri tarafından Batı‟ya eğilimin artması ve
Batı tarzının benimsenmesi ile geliĢimine devam ettiği anlaĢılmaktadır. 1950‟li
yıllardan sonra teknolojik geliĢmeler ve refah seviyesinin eskiye oranla
artmasının bir sonucu olarak tüketim kültürü tüm topluma yayılmıĢtır. 1980 yılı
ve sonrasında ise Türk toplumunun tüketim toplumu olması yolunda önemli
geliĢmeler yaĢanmıĢtır. Sonuç olarak Türkiye, daha fazla tüketme eğilimi olan,
tüketim kültürü ile iç içe yaĢam süren bir toplum haline gelmiĢtir.