E-İLKÖĞRETİM ONLİNE (ELEKTRONİK), vol.12, no.2, pp.0-478, 2013 (Scopus)
ABSTRACT: The aim of this study is to detect the problems stemming from organizational structure and
functioning of the inspection which reduce the efficacy of inspection of elementary school institutions and to
offer scientific solutions to concerned managers. Qualitative research methods were used in the study. The data
were obtained by qualitative interview, focus group interviews, observation, archive and document review. 20
elementary school inspectors, 10 elementary school principals and 15 elementary school in-field teachers and
class teachers from ten different provinces participated in the study. Interview records of the researchers were
analyzed by Nvivo 8 computer program and data were obtained. 18 different organizational obstacles were
detected. Some of them are high workload, limited authority and excessive responsibilities of inspectors,
irregular functioning of the rotation.
Key words: Supervision, organization, primary inspection, supervision problem,
ÖZ;Bu çalışmanın amacı ilköğretimde yapılan denetimin etkililiğini azaltan, mevzuat ve işleyişten kaynaklanan
sorunları tespit etmek ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri
kullanılmıştır. Araştırmaya on ayrı ilde görev yapan 20 eğitim müfettişi, 10 ilköğretim okulu müdürü ve 15
ilköğretim okulu branş ve sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri, görüşme, arşiv tarama ve belge
inceleme yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Veriler NVivo 8 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucuna göre, denetim sisteminin mevcut yönetsel, örgütsel yapı ve yasal prosedüründen kaynaklanan
sorunlardan bazıları şunlardır: İl milli eğitim müdürlüğüne bağlı olarak çalışmak, eğitim müfettişlerinden sicil
amirliği görevinin alınması, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olarak benzer işler yürüten bakanlık ve eğitim
müfettişliklerinin ayrı ayrı yapılanması, eğitim müfettişlerinin iş yükünün çok fazla olması, müfettişlerin görev
alanlarının geniş ve tanımsız olması, rotasyonun düzenli olarak işletilmemesi vb.
Anahtar kelimeler: Denetim, örgüt, ilköğretim denetimi, denetim sorunları