Trakya Eğitim Dergisi, cilt.11, sa.3, ss.1671-1687, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada çocukları Bilim ve Sanat Merkezinde (BİLSEM) eğitim alan anne-babaların üstün yetenekli çocuklara yönelik bakış açılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını çocukları BİLSEM’de eğitim alan 25 ebeveyn oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak ulaşılan bazı sonuçlar şunlardır: Üstün yetenekli öğrenci ebeveynleri üstün yetenekli öğrencileri beceri-yetenek boyutu ve kişilik özellikleri boyutu olmak üzere iki temada tanımlamışlardır. Ebeveynlerin, çocuklarının geleceklerine yönelik beklentileri incelendiğinde; eğitim ve meslek hayatına yönelik beklentiler, yaşam biçimi, kişilik ve karakter gelişimine yönelik beklentiler ve ülkesine ve insanlara karşı faydalı olmasına yönelik beklentiler olmak üzere üç tema ortaya çıkmıştır. Ebeveynlerin çoğunluğu çocuklarına sağlanan olanakların yetersiz olduğunu düşünürken, olanakların yeterli olduğunu düşünen ve bu konuda kararsız kalan ebeveynler de mevcuttur. Son olarak katılımcıların görüşlerine göre toplumun üstün yetenekli çocuklardan beklentileri beş kategoride ele alınmıştır: (1) ülkeye, topluma ve insanlığa faydalı olma, (2) üstün yeteneklilerden beklenti düzeyinin yüksek olması, (3) eğitim ve meslek hayatlarında çok başarılı olmaları, (4) toplumun üstün yetenekliler konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olmaması ve (5) üstün yeteneklilerden her şeyleri ile örnek bireyler olmalarına yönelik beklentiler.
In this study, it was aimed to determine the
point of view of parents whose children were educated at
the Science and Art Center (BİLSEM) towards gifted
children. Participants of the study are 25 parents whose
children are educated at BİLSEM. The case study
design, one of the qualitative research designs, was used
in the study. The research data were collected through a
semi-structured interview form and content analysis was
used in the analysis of the data. Some of the results
obtained based on the findings of the research are as
follows: Parents of gifted students defined gifted
students under two sub-themes, namely the skill-ability
dimension and the personality traits dimension. When
the expectations of the parents for the future of their
children are examined; three sub-themes have emerged:
expectations for personality and character development,
expectations for education and professional life, lifestyle
and expectations for to be useful to his or her country
and people. While most of the parents think that the
possibilities provided to their children are insufficient,
there are also parents who think that the possibilities are
sufficient and are undecided about this issue. Finally,
according to the opinions of the participants, the
expectations of the society from gifted children were
discussed in five sub-themes: (1) being beneficial to the
country, society and humanity, (2) having a high level of
expectation from gifted people, (3) being very successful
in their education and professional life, (4) the society
not having enough knowledge and awareness about
gifted people, and (5) they expect the talented to be
exemplary individuals with everything.