Anatolian Journal of Health Research, vol.4, no.2, pp.60-65, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Bu araştırma afetlerde bakım ve ilk yardım dersini alan hemşire adaylarının ilk yardım öz-yeterlik inançlarındaki değişimi belirlemek amacı ile
yapılan bir müdahale araştırmasıdır.
Yöntem: Araştırmada tek gruplu ön test-son test modeli kullanıldı. Araştırma Şubat-Mayıs 2022 tarihleri arasında Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik
Fakültesi’nde yapıldı. Müdahale olarak öğrencilere müfredatta yer alan ilk yardım dersi verildi. Araştırma örneklemini hem ön testi ve hem de son testi
dolduran 58 öğrenci oluşturdu. Araştırmada “Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu” ve ilk yardım öz-yeterlik inançlarını değerlendirmek için “İlk Yardım Öz-
Yeterlik Ölçeği” kullanıldı.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin afetlerde bakım ve ilk yardım dersi sonrasında “İlk Yardım Öz-yeterlik” toplam ve alt boyut puanlarında anlamlı
bir artış olduğu belirlendi. Araştırmada öğrencilerin ön test son test öz yeterlik toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlendi.
Öğrencilerin ön test toplan puan ortalamaları 127.5 iken son test puan ortalamaları 186.2’ye yükseldi. İlk yardım eğitimi alan öğrenciler ile almayan
öğrenciler arasındaki ön test-son test puan ortalamaları farkının cinsiyet ve akademik başarıya göre istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlendi
(p>0.05).
Sonuçlar: Afetlerde bakım ve ilk yardım dersinin, öğrencilerin ilk yardım öz-yeterlik düzeylerini arttırmada önemli bir etkiye sahip olduğu bulundu.
Anahtar kelimeler: acil hemşireliği; hemşirelik; ilk yardım; öz-yeterlik