İlköğretim Okullarında Performans Değerlendirme: Öğretmenlerin Sicil Uygulamasına İlişkin Görüşleri.


KAYIKÇI K., Şarlak Ş.

e-Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.12, sa.43, ss.23-46, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 43
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: e-Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.23-46
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu arastırmanın amacı, sicil uygulaması hakkında ğretmenlerin grslerini belirlemek, bu grslere dayalı

olarak sicil uygulamalarındaki aksaklık ve eksiklikleri saptayarak bundan sonra yapılacak yeni personel

değerlendirme alısmalarında bu aksaklık ve eksikliklerin grlmemesi iin uygulayıcılara bilimsel neriler

sunmaktır. Arastırma, betimsel bir alısmadır. Arastırmanın evrenini, 2009–2010 ğretim yılında Antalya il

merkezindeki resmi ilkğretim okullarında grevli ğretmenler olusturmaktadır. Veri toplama aracı olarak

arastırmacılar tarafından besli likert tipinde hazırlanan bir “Sicil Değerlendirme ?leği” kullanılmıstır. ?leğin

Cronbach Alpha i tutarlılık katsayısı 0.93 olarak hesaplanmıstır. Verilerin istatistiksel analizlerinde aritmetik

ortalama, standart sapma, “t” testi ve varyans analizi kullanılmıstır. Arastırma bulgularına gre, sicil

uygulamalarına iliskin ğretmen grsleri arasında brans değiskenine gre anlamlı bir farklılık bulunmustur.

Bununla beraber ğretmenler, sicil notlarının adil bir sekilde verildiğine, sicillerin amacına uygun olarak objektif

ltlere gre doldurulduğuna “az” dzeyde katılmıslardır. Bundan sonra yapılacak performans değerlendirme

alısmalarında değerlendirme raporlarındaki kıstaslar kisisel zellikleri değil personelin performansını lc

nitelikte olmalıdır.

Anahtar Kelimeler: performans değerlendirme, sicil, ilkğretim okulu, ğretmen, personel

The purpose of this study is to reveal how teachers view the use of personal records, to determine shortcomings

of the use of personal records on the basis of teachers’ opinions, and to contribute to the attempts to come up

with new staff evaluation systems. The population of the study comprised of the teachers who worked for the

state primary schools in the centre of Antalya during the Educational year of 2009-2010. 367. The data collection

tool was a 5-point Likert-scale survey. As for the reliability, the Cronbach’s alpha was 0.93. Arithmetic mean, ttest

and variance analysis (one-way) were employed for data analysis and interpretation. Branch teachers have a

more positive view of personal records than classroom teachers. The teachers somewhat agreed that personal

records have an effect on their morale and job satisfaction, and positive personal records motivate them and

increase their performance. They disagreed that personal records were arranged fairly, properly or objectively.

Not all civil servants should be exposed to the same evaluation form. There should be a focus on evaluating the

performance of the personnel not personal characteristics of them in the reports evaluating performance

Key Words: Performance evaluation, personal records, primary school, teacher, personal