International Journal of Field Education, cilt.7, sa.1, ss.131-155, 2021 (Hakemli Dergi)
Özel eğitim hizmetlerinin temel işlevi özel eğitime ihtiyaç duyan
öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla her öğrenciye özel
bireysel eğitim planı hazırlanarak ve bu alan için özel olarak eğitilmiş
personellerle eğitim ortamının, müfredatının ve koşulların düzenlenilerek bu
öğrencilerin eğitime dahil edilmesini sağlamaktır. Bu amaç özel eğitim
sınıfları ve kaynaştırma eğitimi yoluyla hayata geçirilir. Özel eğitimin temel
amacı, özel eğitim öğrencisinin toplumsal uyum becerilerini geliştirerek
bağımsız yaşam becerileri kazanmasına katkı sağlamayı hedeflemektir. Özel
eğitimin temel varsayımı, özel eğitim sınıfları ve kaynaştırma eğitimi
yoluyla, öğrencinin sosyal iletişimini geliştirerek öğrencinin sosyal hayatta
kabulünün kolaylaşmasını sağlamak ve aynı zamanda bu öğrencilerin
toplumsal entegrasyonunun gerçekleştirilmesidir. Bu çalışma özel
gereksinimli öğrencilerin eğitiminde sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemini
incelemeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış
olup aynı zamanda durum çalışmasına uygun olarak tasarlanmıştır. Çalışma
2019-2020 eğitim-öğretim yılında Antalya ilinin Kepez ilçesinde yapılmıştır.
Çalışmaya sosyal bilgiler öğretmenleri ve özel eğitim öğretmenlerinden
oluşan toplam 20 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan araştırma
sonucunda verilerin analiziyle ortaya çıkan başlıca sonuçlar; öğretmenlerin
büyük kısmı özel eğitim öğrencilerinin soyut kavramları kavramakta iyi
olmadıkları, bu öğrencilere yönelik bireysel planlamaların daha dikkatli
yapılması gerektiği, konuların çok uzun tutulduğu ve fazla detay konulara
yer verildiği, bireysel ve sosyal gelişimlerini artıracak etkinliklerin
artırılması gerektiği, görsel materyallerin daha aktif ve çoğunlukta
kullanılması gerektiği ve sosyal bilgiler dersinin içerik bakımından özel
gereksinimli öğrencilerin toplumsallaşması üzerinde yadsınamayacak kadar
önemli bir etkiye sahip olduğu yönündedir
Special education services’ basic aim is to provide education to students with
a student-centered plan and include students in the educational environment
with professional staff, proper media and curriculum. This aim is realized by
special classrooms and inclusive education. Basic theory of special
education, with special classrooms and inclusive education, improves social
communication of the students to help acceptance to the society and social
integration at the same time. Social studies classes aim for students of special
education to gain social skills, integrate with society by learning some life
skills, become self-provided and self-sufficient individuals. This study
examines social study classes and their importance on students of special
education. The study is based on qualitative research and also is designed
suitable for state research. The study took place Kepez, Antalya between
2019 and 2020. Total 20 teachers of social study class and special education
participated in the study. Semi-structured interview forms are used as a data
collecting tool in the study. Majority of the teachers thinks that students of
special education are not good at understanding abstract concepts, plans for
these students should be made more carefully, subjects are studied too long
with excessive details, events to improve individual and social skills should
increase, visual material should be used more oftenly and social studies class
has a big impact on social integration of the students by its content a content