Türkiye'de Y Kuşağının Yabancı Akranlarından Farklarının Okul Yöneticileri Perspektifiyle İncelenmesi


EKŞİLİ N., ANTALYALI Ö. L.

15. Ulusal İşletmecilik Kongresi, İstanbul, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2016, ss.114-127

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.114-127
  • Akdeniz Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada okul yöneticileri perspektifiyle Türkiye’deki Y kuşağı ile yabancı literatürde tanımlanan Y kuşağı arasındaki farklar araştırılmıştır. Türkiye’de Y kuşağını tanımlamak için genellikle yurt dışı çalışmalar referans alınmaktadır. Türkiye’de nüfusun yaklaşık % 33’ünü, öğrenci nüfusunun ise yaklaşık % 50’sini oluşturan Y kuşağının seçmen nüfusu içindeki oranı ise % 40 civarındadır. Dolayısıyla gerek iş gerek eğitim gerekse de siyaset dünyasını yakından ilgilendiren bu kitlenin özellikleri doğru tanımlanmalıdır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki Y kuşağı ile yabancı literatürde tanımlanan Y kuşağı arasındaki farkları araştırarak Türkiye’deki Y kuşağı özelliklerini tanımlayabilmektir. Araştırma için geliştirilen ölçeğin pilot araştırması 327 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Geçerlilik ve güvenilirlik analizlerinin neticesinde 21 sorudan oluşan 4 boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Boyutlar teknoloji kullanımı, sosyallik, proaktiflik ve depresif benmerkezcilik olarak isimlendirilmiştir. Sonrasında anket Y kuşağı ile yakın iletişim halinde olan lise yöneticilerine uygulanmıştır. Antalya ili merkez ilçelerini kapsayan araştırmanın evreni 299 kişidir. Evrenin tamamına ulaşılmış, 211 kişi yanıtlamayı kabul etmiştir. Sonuçta okul yöneticilerinin Y kuşağını yoğun teknoloji kullanan, orta düzeyde proaktif, yüksek düzeyde depresif benmerkezci olmakla birlikte yüksek düzeyde sosyal bir yapıya sahip bireyler olarak tanımladıkları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar Türkiye’deki Y kuşağı özellikleri ile yabancı literatürlerde tanımlanan Y kuşağı özelliklerinin farklılaştığını göstermektedir.