International Primary Education Research Journal, cilt.6, sa.3, ss.161-172, 2022 (Hakemli Dergi)
Covid-19 pandemi döneminde Türkiye’de Millî
Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda dersler uzaktan eğitim
yoluyla sürdürülmüştür. Bu süreçte ortaokul sosyal bilgiler
öğretmenleri uzaktan eğitimle ilgili bazı olumlu ve
olumsuz durumlarla karşılaşmışlardır. Bu araştırmada
2019-2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminden itibaren
etkili olan pandemi sebebiyle derslerinde uzaktan eğitimi
deneyimleyen sosyal bilgiler öğretmenlerinin sürecin
olumlu ve olumsuz yönlerine ilişkin görüşlerinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Araştırma tarama deseninde
tasarlanmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin “Uzaktan
Eğitim Algıları” ölçeğine verdikleri yanıtlarla nicel veriler
ortaya konulmuştur. Bu araştırmanın verileri Antalya iline
bağlı 5 merkez ilçede, resmi ve özel okullarda görev yapan
sosyal bilgiler öğretmenlerinden elde edilmiştir. Çalışma
grubu toplam 211 sosyal bilgiler öğretmeninden
oluşmaktadır. Nicel araştırma sonucunda “Uzaktan Eğitim
Algıları” ölçeğinden elde edilen verilerin öğretmenlerin
cinsiyet, yaş, medeni durum, hizmet süresi, okul türü ve
haftalık ders verme sürelerine göre anlamlı farklılık
gösterip göstermediği incelenmiştir. Verilerin analizinde,
verilerin normal dağılım göstermesi nedeni ile parametrik
yöntemlerden bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü
varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Analiz
sonucunda öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin
algılarının cinsiyete, medeni duruma, okul türüne ve
yaşlarına göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı; hizmet
süresi ve haftalık ders verme süresine göre anlamlı bir
şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular
doğrultusunda sonuç ve ilgili literatür göz önünde
bulundurularak tartışmaya yer verilmiştir. Araştırmacılara
ve yetkililere yönelik bir takım öneriler sunulmuştur.
During the COVID-19 pandemic period,
courses in schools affiliated to the Ministry of National
Education in Türkiye were carried out through distance
education. In this process, secondary school social studies
teachers encountered some positive and negative
situations related to distance education. In this study, it is
aimed to reveal the views of social studies teachers who
have experienced distance education in their classes due
to the pandemic, which has been effective since the spring
semester of the 2019-2020 education year, on the positive
and negative aspects of the process. The research was
designed in survey pattern. Quantitative data were
presented with the answers given by social studies
teachers to the scale of “Distance Education Perceptions
of Teachers Scale”. The data of this research were
obtained from social studies teachers working in state and
private schools in 5 central districts of Antalya province.
The study group consists of a total of 211 social studies
teachers. As a result of the quantitative research, it was
examined whether the data obtained from the "Distance
Education Perceptions" scale showed significant
differences according to teachers' gender, age, marital
status, length of service, school type and weekly teaching
time. In the analysis of the data, independent sample t-test
and one-way analysis of variance (ANOVA) were used
due to the normal distribution of the data. As a result of
the analysis, it was found that teachers' perceptions of
distance education differed significantly according to
gender, marital status, school type and age, it was
determined that there was no significant difference
according to the length of service and weekly teaching
time. In line with the findings obtained, the discussion was
conducted by considering the result and the relevant
literature. A number of recommendations were presented
to researchers and authorities.