Güler Yıldız T.(Yürütücü), Pamuk D., Elmas R., Pamuk S., Haktanır G.
Diğer Uluslararası Fon Programları, 2020 - 2022
Okul öncesi öğretmenlerinin sürdürülebilirlik
için eğitim konusundaki farkındalıklarını artırmak ve sürdürülebilirlik için
eğitim uygulamalarını okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirmek amacıyla
yürütülen bu projede, karma araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Sürdürülebilirliğin üç boyutunu içeren 7R temaları (azaltma, yeniden kullanma,
saygı duyma, sorgulama, yansıtma, kaynakları eşit paylaşma, geri dönüşüm)
kapsamında bir öğretmen mesleki gelişim programı ve eğitim modülleri
geliştirilmiştir. Öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirlemek için
1126; sürdürülebilirlik için eğitim konusundaki bilgi, tutum ve uygulamalarını
belirlemek için ise 366 okul öncesi öğretmeninden nicel veri toplanmıştır.
Öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda mesleki gelişim programının ve
modüllerin ilk taslağı oluşturulmuş ve ilk pilot çalışma 14 okul öncesi
öğretmeni ile yapılmıştır. Mesleki gelişim programı ve modüller revize edilerek
ikinci pilot çalışma farklı bir grupta yine 14 okul öncesi öğretmeninin
katılımı ile gerçekleştirilmiştir. İkinci pilot uygulama ardından mesleki
gelişim programı ve modüller son kez revize edilerek asıl uygulama için
başvurular arasından 14 okul öncesi öğretmeni seçilmiştir. Mesleki gelişim
programı ve modüller çoklu değerlendirmeler ve katılımcıların dönütleri ile son
halini almıştır. Sürdürülebilirliği Okul Öncesi Eğitime Entegre Etmek: Modüler
Bir Mesleki Gelişim Projesi Öğretmen Rehber Kitabı (Ek-1) hazırlanmıştır. Son
uygulamaya katılan gönüllü üç öğretmen ile bir durum çalışması yürütülmüştür.
Bu öğretmenlerle ön, son ve takip görüşmeleri gerçekleştirilmiş ve sınıf
uygulamaları haftada bir tam gün olmak üzere altı hafta süre ile
gözlemlenmiştir. Öğretmenlerle yapılan
görüşmelerde, mesleki gelişim programına yönelik görüşleri alınmıştır.
Öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçları; sürdürülebilirlikle ilgili
farkındalık ve bilgi düzeylerinin artırılması ve eğitim uygulamalarını
sürdürülebilirlik unsurları ile bütünleştirmeleri olarak belirlenmiştir.
Mesleki gelişim programına katılan öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve bu
öğretmenlerin sınıflarında gerçekleştirilen gözlemler sonucunda; programın
sürdürülebilirliğe ilişkin farkındalık oluşturduğu, bilgi düzeylerini artırdığı
ve yaşam alışkanlıklarını sorgulattığı bulunmuştur. Sınıf içi gözlemler
sonucunda, öğretmenlerin mesleki gelişim programı eğitiminde edindikleri
bilgileri, eğitim uygulamalarına yansıtmaya başladıkları görülmüştür.