Bir Çevrimiçi Öğrenme Aracı Olarak ChatGPT'nin Kullanılabilirlik Değerlendirmesi: Öğretmenlerin Yapay Zeka Deneyimleri Üzerine Görüngübilimsel Bir Çalışma


ATABEK O. (Yürütücü), DEMİRKAYA H., ATAL DEMİRBACAK D., Ataç B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2025 - Devam Ediyor

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Devam ediyor

Proje Özeti

Yapay zekâ; teknolojik ürünlerde yer alarak günlük yaşamın vazgeçilmez bileşenlerinden biri haline gelmiş olup üretkenliği artırmak, bilimsel araştırmaları hızlandırmak, insan haklarını korumak ve eğitimde etkili sonuçlara ulaşmak gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Ancak yapay zekânın eğitimle bütünleştirilmesi ve kullanılmasında beklentilerin karşılanamadığı ve bazı güçlüklerle karşılaşıldığı ortaya çıkmıştır. Önceki araştırmalarda yapay zekâ ile tasarlanan uygulamaların, öğretmen ve öğrenciler için kullanılabilirliği yüksek tasarımlar olmadığı ortaya koyulmuştur. Eğitimde kullanılabilecek yapay zekâ uygulamalarının kullanılabilirliğinin incelenmesi; dizgelerin doğrulanmasını ya da zayıflıkların tanımlanmasını sağlayabilir. Kullanım sırasında güçlük çekilen yerler belirlenirken, elde edilen sonuçlara göre yeniden geliştirilecek olan dizgelerin; öğrenme kolaylığı, kullanım kolaylığı, içeriğin nitelik ve kapsamlılığının artması, teknolojinin eğitimle bütünleştirilmesi ile birlikte eğitim sistemlerinin daha nitelikli ve verimli olmasına katkıda bulunabilir. ChatGPT, yapay zekâ uygulamaları arasındaki en gelişmiş ve en yaygın olanıdır. Ancak ChatGPT’nin kullanılabilirliği şu ana değin sesli düşünme yöntemi ve yorumbilimsel görüngübilim yönteminin kullanıldığı deneyimi ortaya çıkaran nitel bir yöntemle incelenilmemiştir. Dolayısıyla bu araştırmada eğitimde kullanılabilecek yapay zekâ uygulamalarından en gelişmişi olan ChatGPT’nin öğretmenler açısından kullanılabilirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Proje çerçevesinde, ChatGPT ile bir dizi eğitimsel görevi yerine getirdikleri sırada, 15 öğretmenin, sesli düşünme yöntemi ile deneyimleri ortaya çıkarılacaktır. Elde edilen veriler yorumbilimsel görüngübilim yöntemi ile incelenecektir. Ortaya çıkarılan “kullanıcı deneyimi”, ChatGPT ve benzeri geniş dil modeli temelli üretken yapay zekâ teknolojilerinin eğitimsel amaçlı uygulamalarındaki kullanılabilirliğinin geliştirilmesine yönelik içgörü ve anlayışın artırılmasına katkı sağlayacaktır.