Antalya Yöresi Turist Profili Çalışması


Creative Commons License

Toker B., Aksu A. A., Albayrak T., Gülmez M., Erdinç S. B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2011 - 2011

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2011
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2011

Proje Özeti

T.C. Antalya Valiliği, Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB), ICF Airports Antalya Havalimanı ve Akdeniz Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu işbirliğinde tamamlanan Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması 2011 ile Antalya Yöresinde önemli düzeyde ekonomik, sosyal ve kültürel katkıları olan, turizm endüstrisinde talebi yaratan yabancı turistlerle ilgili olarak demografik özellikler, seyahat ve tatil davranışı, beklentiler, farklı milliyetlere göre tatmin düzeyleri ve sadakat gibi değişkenler dikkate alınarak özellikle akademik çevrelerin, kamu ve özel sektördeki karar alıcıların ve turizm endüstrisiyle doğrudan ve dolaylı olarak ilgili çevrelerin faydalanabilecekleri güncel ve kapsamlı bilgiler ortaya konulmaktadır. Bu bağlamda 13.446 yabancı turistin katılımı ile 2011 yılının Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül ve Ekim aylarında önceden belirlenmiş toplam 12 günde anket çalışması tamamlanmıştır. Anket çalışması yabancı turistlerin Antalya Yöresinden ayrılışları esnasında Antalya Havalimanı Dış Hatlar Terminal 1 ve Terminal 2’de gerçekleştirilmiştir. İngilizce, Almanca, Fransızca ve Rusça olmak üzere 4 dilde toplam 42 sorudan oluşan anket formları aracılığıyla toplanan veriler faklı istatistiksel analiz yöntemlerinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; araştırmaya katılanların çoğunluğunu kadınlar oluşturmakta, turistlerin büyük bir bölümü 15 ile 44 yaş arasında, %45’i lisans mezunu, örneklem içerisindeki başlıca iki meslek grubunu işçi ve memurlar oluşturmakta, araştırmaya katılan turistler arasında Rus turistler ilk sırayı almakta, onları sırasıyla Alman, Fransız ve İngilizler takip etmektedir. 13.446 turistin içinde ağırlığı evli turistler oluşturmakta, yıllık gelir itibariyle araştırmaya katılanların önemli bir kısmı 12.000 Euro’dan daha az gelir elde ettiğini ifade etmekle birlikte orta gelir grupları ile yüksek gelir gruplarından turist sayılarının da örneklem içerisinde önemli bir yeri bulunmaktadır. Yabancı turistlerin önemli bir kısmının Antalya tatilini 15 gün veya daha kısa bir süre öncesinde, buna karşılık yaklaşık olarak dörtte birinin ise 5 ay ve daha uzun bir süre öncesinde planladıkları görülmektedir. Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması 2011 kapsamında Antalya Yöresi bakımından Rusya, Almanya gibi ana pazarların yanı sıra yıllar içerisinde giderek gelişme gösteren toplam 9 alt pazar daha incelenmiştir. Buna göre Rusya ve Almanya’nın dışında Fransa, İngiltere, Ukrayna, Avusturya, Hollanda, Norveç, İsveç, Polonya ve Belçika pazarları da örneklem bakımından yeterli düzeyde temsil edilecek Şekilde araştırmaya dahil edilmiştir. Ayrıca 2008 yılında yine Antalya Yöresinde tamamlanan Turist Profili Araştırması sonuçları ile de karşılaştırma yapılarak Antalya Yöresi açısından turistik talepteki mevcut ve olası değişiklikler detaylı bir Şekilde analiz edilmiştir.