Toker B., Aksu A. A., Albayrak T., Gülmez M., Erdinç S. B.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2011 - 2011
T.C. Antalya Valiliği, Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler
Birliği (AKTOB), ICF Airports Antalya Havalimanı ve Akdeniz Üniversitesi Turizm
İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu işbirliğinde tamamlanan Antalya Yöresi
Turist Profili Araştırması 2011 ile Antalya Yöresinde önemli düzeyde ekonomik,
sosyal ve kültürel katkıları olan, turizm endüstrisinde talebi yaratan yabancı
turistlerle ilgili olarak demografik özellikler, seyahat ve tatil davranışı,
beklentiler, farklı milliyetlere göre tatmin düzeyleri ve sadakat gibi değişkenler
dikkate alınarak özellikle akademik çevrelerin, kamu ve özel sektördeki karar
alıcıların ve turizm endüstrisiyle doğrudan ve dolaylı olarak ilgili çevrelerin
faydalanabilecekleri güncel ve kapsamlı bilgiler ortaya konulmaktadır. Bu
bağlamda 13.446 yabancı turistin katılımı ile 2011 yılının Haziran, Temmuz,
Ağustos, Eylül ve Ekim aylarında önceden belirlenmiş toplam 12 günde anket çalışması
tamamlanmıştır. Anket çalışması yabancı turistlerin Antalya Yöresinden ayrılışları
esnasında Antalya Havalimanı Dış Hatlar Terminal 1 ve Terminal 2’de gerçekleştirilmiştir.
İngilizce, Almanca, Fransızca ve Rusça olmak üzere 4 dilde toplam 42 sorudan oluşan
anket formları aracılığıyla toplanan veriler faklı istatistiksel analiz
yöntemlerinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; araştırmaya
katılanların çoğunluğunu kadınlar oluşturmakta, turistlerin büyük bir bölümü 15
ile 44 yaş arasında, %45’i lisans mezunu, örneklem içerisindeki başlıca iki
meslek grubunu işçi ve memurlar oluşturmakta, araştırmaya katılan turistler
arasında Rus turistler ilk sırayı almakta, onları sırasıyla Alman, Fransız ve İngilizler
takip etmektedir. 13.446 turistin içinde ağırlığı evli turistler oluşturmakta,
yıllık gelir itibariyle araştırmaya katılanların önemli bir kısmı 12.000
Euro’dan daha az gelir elde ettiğini ifade etmekle birlikte orta gelir grupları
ile yüksek gelir gruplarından turist sayılarının da örneklem içerisinde önemli
bir yeri bulunmaktadır. Yabancı turistlerin önemli bir kısmının Antalya
tatilini 15 gün veya daha kısa bir süre öncesinde, buna karşılık yaklaşık
olarak dörtte birinin ise 5 ay ve daha uzun bir süre öncesinde planladıkları
görülmektedir. Antalya Yöresi Turist Profili Araştırması 2011 kapsamında
Antalya Yöresi bakımından Rusya, Almanya gibi ana pazarların yanı sıra yıllar
içerisinde giderek gelişme gösteren toplam 9 alt pazar daha incelenmiştir. Buna
göre Rusya ve Almanya’nın dışında Fransa, İngiltere, Ukrayna, Avusturya,
Hollanda, Norveç, İsveç, Polonya ve Belçika pazarları da örneklem bakımından
yeterli düzeyde temsil edilecek Şekilde araştırmaya dahil edilmiştir. Ayrıca
2008 yılında yine Antalya Yöresinde tamamlanan Turist Profili Araştırması
sonuçları ile de karşılaştırma yapılarak Antalya Yöresi açısından turistik
talepteki mevcut ve olası değişiklikler detaylı bir Şekilde analiz edilmiştir.