Üniversite Öğrencilerinin Yapay Zekaya İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi Yapay Zekanın Mesleklerine ve Kariyerlerine Etkisi Hakkındaki Görüşleri


Creative Commons License

ÇİVİLİDAĞ A. (Yürütücü), DORA Y., ŞİMŞEK Ş., ERBAY Ş.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Diğer, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Diğer
  • Başlama Tarihi: Aralık 2024
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2025

Proje Özeti

Bilişim teknolojisindeki gelişmelerin son ürünlerinden biri de yapay zekadır (YZ). Yapay zeka hayatımızı pek çok yönden etkilemeye başladı. Özellikle eğitim, iş yaşamı, sosyal yaşam üzerinde belirgin ölçüde etkisini hissettirmektedir. Yapay zekanın insanlar üzerindeki etkileri diğer bilimlerde olduğu gibi Psikoloji bilimi için de çok yönlü araştırmaya değer hale gelmiştir. Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin yapay zekaya ilişkin tutumlarının belirlenmesi ve yapay zekanın mesleklerine etkileri hakkındaki görüşlerinin ortaya konmasıdır. Araştırma nitel metoda göre tasarlanmıştır. Araştırmaya farklı bölümlerde okuyan 18 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların görüşlerinden elde edilen veriler MAXQDA 2020 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma iki aşamalıdır. İlk aşamada gönüllü katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme soruları doğrultusunda YZ hakkında görüşmeler yapılmıştır. İkinci aşamada ise birinci aşamaya katılanlarla yapay zeka arasında satranç oynatılmış, oyun sonrasında katılımcılara yapay zeka hakkında ne düşündükleri sorulmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ilk aşamada üniversite öğrencilerinin YZ’ye yönelik kolaylaştırıcı, verimlilik, işleri hızlandırma, zaman tasarrufu ve kaynaklara kolay erişim sağlama gibi olumlu tutumları belirlenmiştir. Öğrenciler, YZ’nin mesleklere yönelik tehdit, iş kaybı, kötüye kullanım, mahremiyet, etik gibi sorunlara yol açacağını öne sürerek olumsuz tutumlarını da ortaya koymuştur. İkinci aşamada öğrencilerin YZ’ye yönelik tutumlarında önemli değişiklikler olduğu özellikle yetersizliği vurgulanarak, küçümseyici yaklaşıldığı belirlenmiştir. Metafor yanıtlarında da tutumlarında değişimler olduğu görülmüştür.