Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Kaygıları Kariyer Beklentileri ve Mesleki Yeterliliklerinin Belirlenmesi ve Mesleklerine Olası Etkileri Üzerine Görüşleri


Creative Commons License

ÇİVİLİDAĞ A. (Yürütücü), CAN A., SHARİFNİA S., GÖKŞENO A.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Diğer, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Diğer
  • Başlama Tarihi: Aralık 2024
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2025

Proje Özeti

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin kariyer kaygılarını, kariyer beklentilerini ve mesleki yeterliliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel metoda göre tasarlanmıştır. Araştırma örneklem seçimi kartopu örnekleme yöntemiyle yapılmıştır. Araştırmaya 9 Erkek %50 ve 9 Kadın %50 olmak üzere toplam 18 farklı bölümde okuyan üniversite öğrencisi katılmıştır. Alan yazındaki kariyer araştırmaları gözetilerek oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme soruları doğrultusunda katılımcıların görüşleri alınmıştır. Katılımcıların onamları alınarak görüşme sorularına verdikleri yanıtlar analiz edilmek için ses kaydına alınmıştır. Araştırma iki aşamalı olarak yapılmıştır. İlk aşamada katılımcıların kariyer kaygıları, kariyer beklentileri ve mesleki yeterliliklerine yönelik açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Son olarak kariyer ile ilgili metafor sorusu yöneltilmiştir. İkinci aşamada katılımcılara tabu oyunu oynatılmış, oyun sonrası mesleki yeterlilikleri sorulmuş ve ardından kariyerle ilgili metafor sorusu yöneltilmiştir. Katılımcıların yanıtlarının analizi için MAXQDA 2020 programı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, araştırmanın ilk aşamasında Kariyer kaygısı ile ilgili olarak, iş bulma ve atanma kaygısı, ekonomik gelecek kaygısı, mesleğin geleceğine ilişkin endişeler, bireysel yeterlilik ve performans kaygısı öne çıkan sonuçlar olmuştur. Üniversite öğrencileri kariyer kaygısı ile başa çıkmak için iki strateji ortaya koymuşlardır. Birincisi, alternatif kariyer yolları geliştirmedir. İkincisi ise kişisel ve mesleki gelişime odaklanmadır. Öğrencilerin kariyer beklentilerinin iki eksende oluştuğu belirlenmiştir. İlki idealist, toplumsal fayda ve içsel odaklı beklentiler öne çıkarken, diğeri maddi başarı, statü ve profesyonel özerkliktir. Öğrencilerin mesleki yeterlilik bakımından eksiklikler içinde oldukları, gelişim ihtiyacı hissettikleri belirlenmiştir. Diğer taraftan mesleki yeterlilik için kendilerini geliştirme çabaları ve yeterlilik kaynaklarından da söz ettikleri belirlenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında tabu oyunu sonrası öğrencilere mesleki yeterlilikleri hakkında ne düşündükleri sorulduğunda; bazı katılımcıların mesleki yeterlilikleriyle ilgili eksiklik hissini devam ettirdikleri, bazıları yeterlilik hissi taşıdığını, bazısı ise kararsızlık yaşadığını açıklamıştır. Birinci ve ikinci aşamada öğrencilerin metafor sorusuna verdikleri yanıtların önemli ölçüde tutarlı olduğu görülmüştür.