YÜKSEK LİSANS (BAP Projesi-Proje kodu: 4533-YL1-15)


Creative Commons License

Aydoğan M., Oyman N. R.(Yürütücü)

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2015 - 2019

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2015
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2019

Proje Özeti

Tekstile hitap eden farklı materyaller ile sanatsal anlamda yüzey tasarımları üretilebilmektedir. Tekstil lifinden elyafa kadar her türlü tekstil malzemesi, çok farklı dikiş ve boyama teknikleri ile birlikte uygulanarak, iki veya üç boyutlu tekstil yüzey tasarımlarında kullanılabilmektedir.

Tekstil yüzey düzenlemeleri olarak sayabileceğimiz kırkyama/kırkpare (patchwork), yorganlama (quilting), shibori, avalon, saçaklama (schenille), keçe, ebru (marbling/kumaş ebrusu), doğal/organik (eco) boyama ve dijital tekstil baskı tekniklerinin her biri, kendi içinde farklı çalışma ilkelerine dayalı, tekstil yüzey düzenleme yöntemleridir. Bunlardan keçe tekniği ile klasik Türk ebru sanatı geleneksel el sanatlarımızdan, yorganlama (quilting) ile kırkyama/kırkpare (patch-work) teknikleri geleneksel el zanaatlerindendir.

Anadolu’nun binlerce yıllık tarihinden gelen bu el sanatlarımız çeşitli uygarlıkların kültür mirasıyla, kendi öz değerlerimizin birleşimidir ve geleneksel kültür değerlerimizde zengin bir mozaik oluşturmuştur. Ancak bu tekniklerin üretimi azalmış ve hatta “yorganlama” (quilting), gibi bazı teknikler unutulmaya yüz tutmuştur.

Batik, kullanılan malzemeleri, yapım tekniği ve işlem basamakları açısından kendine özgü özellikleri olan, tamamen el işçiliğine dayalı, kişinin yaratıcılığını ortaya koyan, çok farklı bir çeşit desenleme, boyama ve aynı zamanda uygun tekstil malzemesi üzerine resim yapma sanatıdır. Endonezya-Java başta olmak üzere Güney Doğu Asya Bölgesine ait bir tekniktir. Bu teknik, ülkemizde de Malatya yöresine ait olan ve üretimi yapılmayan bervanik baskı ile diğer yörelerimizde yapımı az da olsa devam eden yazmacılık ve çözgüden boyamalı ikat teknikleri ile malzeme ve uygulama yönünden benzerlikler göstermektedir.

Bu çalışmada batik tekniğinin tüm aşamaları dikkate alınarak kırkyama/kırkpare (patchwork), yorganlama (quilting), shibori, avalon, saçaklama (schenille), keçe, ebru (marbling/kumaş ebrusu), doğal/organik (eco) boyama ve dijital tekstil baskı tekniklerinin her biri, kendi içinde farklı çalışma ilkelerine dayalı, tekstil yüzey düzenleme yöntemleridir. Bunlardan keçe tekniği ile klasik Türk ebru sanatı geleneksel el sanatlarımızdan, yorganlama (quilting) ile kırkyama/kırkpare (patch-work) teknikleri ile birlikte kullanılması ve böylece tekstil tasarımında farklı yüzey düzenlemeleri oluşturulması hedeflenmiştir.

Rezerve boyama tekniklerinden biri olan batik tekniğinin diğer rezerve ve kumaş boyama yöntem ve teknikleriyle aynı tutulması konusunda kavram kargaşası yaşandığından, bu konuya da açıklık getirilmiştir.