Türkiye’de Covid-19 Kriz Koşullarında Yaş ve Yaşlanma Algısı


Arun Ö. (Yürütücü)

Diğer Uluslararası Fon Programları, 2020 - 2021

  • Proje Türü: Diğer Uluslararası Fon Programları
  • Başlama Tarihi: Nisan 2020
  • Bitiş Tarihi: Ocak 2021

Proje Özeti

Türkiye’de Covid-19 Kriz Koşullarında Yaş ve Yaşlanma Algısı

 

 

Araştırma konusu:

 

Küresel düzeyde olduğu gibi, Türkiye’yi de derinden etkileyen korona virüs (COVID-19) salgının sağlık hakkı ve diğer insan haklarını nasıl etkilediği sorusu gündemdedir. Küresel düzeyde sunulan verilerde korona virüsünün kırılgan kesimler üzerindeki etkileri tartışılırken, ülkemizde öncelikle 65 yaş üstü insanların sokağa çıkma yasağı getirildi. Kriz koşullarında kronolojik yaşa bağlı olarak alınan acil tedbirler, süresiz, belirsiz ve denetimsiz olmaları nedeniyle, bilhassa yaşlıların hayatları ve hakları üzerinde orantısız biçimde olumsuz etkilere yol açtı. 

 

Türkiye’de %10’lara yaklaşan bir yaşlı nüfus (+65) bulunuyor. Covid-19 salgınının toplumsal düzeyde etkilerini anlamak için yaşlı insanların haklarına etkilerini ortaya koyan araştırmaların yapılmasının önemi ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma iki etaplı olarak tasarlanmıştır. İlk etapta, öncelikle yaşla ilintili ortaya çıkan farklı ayrımcılıklar olmak üzere, söz konusu sürecin yaşlı insanların uluslararası hukuk ve iç hukukumuzca garanti altına alınmış hakları üzerine etkilerini tespit etmeyi hedeflemektedir. Araştırmanın ikinci etabında ise, özellikle kriz zamanlarında belediye hizmetlerinin yaşlıların insan haklarını gözeten biçimde ne derecede yapıldığını ve yapılması gerektiğini ortaya çıkarmak hedeflenmektedir. 

 

Araştırma aşağıdaki sorular etrafında Covid-19 salgının bir vaka analizi yapmayı planlamaktadır: 

 

1.     Kriz dönemlerinde yaşlıların karşılaştıkları ayrımcı tutum ve davranışlar nelerdir? Yaşlılara yönelik ne tür hak ihlalleri ortaya çıkıyor?

2.     Kriz öncesinde, sırasında ve sonrasındaki söylem (yaşlı algısı) nedir? Nasıl değişiyor? 

3.     Yerel yönetimler kriz döneminde yaşlılara yönelik ne tür hizmetler sundu/sunuyor? 

4.     Hak temelli hizmetler nasıl oluşturulur/sunulur? Belediyeler kriz zamanlarında risk altındaki gruplarla nasıl iletişim kurmalı?