Yılmaz Diko G. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2018
Bu çalışma Osmanlı Devleti’nin belkemiğini oluşturan
devşirme sisteminin kurumsal yapısını 15. yüzyıldan 17. yüzyılın ortalarına
kadar arşiv belgelerine dayanarak inceleyip bu kurumsal yapının temel
işleyişini, geçirdiği dönüşümü, ve devşirilen çocukların deneyimlerini devşirildikleri
bölgelerle birlikte ele alacaktır. Projenin konusu (devşirme kurumunun tüm
evrelerinin araştırılıp kurumsal prosedürlerin tespit edilmesi) Osmanlı
sosyo-ekonomik tarihine daha yakından bakacak ve Osmanlı çocuk tarihçiliğine yeni
metodolojik bir yaklaşım sunabilecek niteliktedir. Bu çalışma devşirilen çocukların
etnik yapısı, yaş, boy, yüz hatları gibi fiziksel özellikleri, sağlık
koşulları, devşirilme öncesinde yaşadıkları şiddet oranları, devşirme sisteminden
kaçma veya zorla bu sisteme dahil olma mücadeleleri, ailelerin devşirme
karşısındaki tutumları, devşirmelerin saraylarda ve Türk köylerinde almış
oldukları eğitim, görevlendirildikleri işler ve devşirmelik hakkında diğer
birçok bilinmeyeni gün yüzüne çıkartmayı hedefler. Son derece renkli ve tarih sayfalarında zor
rastlanır çeşitlilikte malzemenin erken modern toplumlarına bir kapı
açabilecek, Hıristiyan Osmanlı çocuklarının fiziki ve sosyal fotoğraflarını
bize sunarak, sadece devşirme sisteminin kurumsal tarihini oluşturmada değil,
Osmanlı sosyal tarihine de önemli bir katkı sağlayacaktır. Bu katkı uluslararası
saygın kuruluşlarda yayın ve projenin dokuzuncu ayında düzenlenecek bir çocuk
tarihi konferansı ve yirmibirinci ayında projenin bulgularının paylaşılacağı
devşirme üzerine yapılacak olan bir çalıştay ile yaygınlaştırılacaktır.
Elde edilecek malzemenin derlenmesi, çevrilmesi,
ve veri tabanlarına girilmesi koordine bir ekip çalışması (bir araştırmacı,
arşiv deneyimine sahip iki asistan, GIS kullanabilen bir asistan, ve dönemin
kurumsal tarihine son derece vakıf olan proje danışmanımız) ile gerçekleştirilecektir.
Projenin ilk on ayında üç ayrı arşiv malzemesi üzerinde proje yürütücüsü, ve 2
asistan ayrı ayrı çalışacaklartır: 1603-4 yılları devşirme çocuklar eşkal
defterinin (Başbakanlık Osmanlı Arşivlerinin Maliyeden Müdevver tasnifinde 7600
no’lu defter) çevirisi, Başbakanlık Osmanlı Arşivlerinde devşirilme süreçleri
ve saray görev ve atamalarına dair belgelerin toplanması, ve son olarak İSAM
arşivlerinde şer’iyye sicillerinin taranması ve seçilen bölgelerde ne sıklıkla çocuklar
devşirildiği ve Türk ailelerin yanına verilenlerin tespiti. On ikinci aydan
sonra asistanlar daha büyük hacimli olan şer’iyye sicilleri arşivindeki
araştırmaya devam edecek ve bu tarama ve veritabanı oluşturma sürecini on sekizinci
ay sonuna kadar tamamlayacaklardır. Araştırmanın son altı aylık aşamasında
derlenen tüm veriler bir araya getirilecek, proje danışmanı gözetiminde
devşirmelik kurumunun tüm evreleri analiz edilecek ve örgütsel yapının geçirdiği
değişim tespit edilecektir. Bu değişimin nedenleri ve Osmanlı toplumsal ve
siyasal yapısına etkileri analiz edilecektir. Ayrıca, bu aşamada araştırmacı
Osmanlı’nın devşirme çocuklarını Avrupa çocuk tarihçiliğini de göz önünde
bulundurarak bu alandaki uluslararası tarih yazını ekseninde
değerlendirecektir.
Osmanlı tarih yazıcılığında
çok az sayıda çalışma devşirme sistemi ile ilgilenmiştir. Devşirme daha çok
Yeniçeri Ocağına asker alma yöntemi olarak değerlendirilmesinden dolayı askeri
teşkilat tarihi altında Yeniçeri Ocağı ile bir bütün olarak ele alınmış ve bu
bağlamda araştırmacıların birincil kaygısı Osmanlı devletinin rasyonelini izah
etmek olmuştur. Bu sebeple gerek çocuk tarihi açısından devşirme sistemi
yeterince tartışılmamıştır. Bir çocuk devşirme olduğu zamandan Yeniçeri Ocağına
alınana kadar birçok merhaleden geçmek zorundadır. Kaldı ki devşirmeler sadece
asker değil Osmanlı yönetici eliti olmaları sebebiyle görevlendirilecekleri
kurumlara atamaları yapılana kadar geçmiş oldukları evrelere vakıf olmak
Osmanlı siyasi ve sosyal tarihine de farklı bir bakış açısı geliştirmemizi
sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı, literatürdeki bu eksikliği giderecek
şekilde arşiv kaynaklarına dayanan bir inceleme yapmak, devşirmeliğin sosyal ve
siyasi hayatı etkileyen önemli bir bürokratik yapı olarak kurumsal tarihçesini
çıkarmanın yanı sıra bu sistemi çocukların deneyimi üzerinden yeni bir metotla değerlendirmektir.
Böyle bir çalışma sonrası devşirme sisteminden etkilenmiş ve modern-ulusçu
devletlerin bakış açısıyla Osmanlıyı değerlendirmiş ve günümüzde devşirme kurumu
üzerinden gelişen olumsuz bir kanıyı yaygınlaştırmış bir çok millet ile
kültürlerarası diyalog başlatmanın bilimsel temellerini atmak daha uzun soluklu
gayedir.