Sönmez N. (Yürütücü), Alptekin S., Biçak B.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2012 - 2017
Bu çalışmada, Okul Öncesi Eğitim
Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Yeterliliklerini Artırmaya
Yönelik Hizmetiçi Eğitim Programı’nın etkililiğini değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel ve nicel yöntemler
kullanılarak veri toplanmış ve veriler bir istatistik programı ve nitel analiz
programı ile analiz edilmiştir. İlk aşamada üç farklı anaokulunda 6’şar okul
öncesi eğitim öğretmeni (OÖEÖ) ile odak grup görüşmeleri yapılarak
öğretmenlerin hizmet içi eğitim gereksinimlerine yönelik görüşleri
belirlenmiştir. Ardından Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Öğretmen
Yeterliği (ÖGÇKÖY) isimli ölçek Türkçeye
uyarlanmış ve 478 OÖEÖ ile geçerlik güvenirlik çalışması yürütülmüştür. Geliştirilen hizmetiçi eğitim programı deney
aşaması, 18 deney ve 17 kontrol grubunda olmak üzere toplam 35 öğretmen ile yürütülmüştür.
Projenin sonuçlarına
bakıldığında odak grup görüşmesinde, öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde
sorunlar yaşadıkları, özel gereksinimli öğrencilerine yönelik planlama,
uygulama ve değerlendirme konularında yetersiz kaldıkları, hizmetiçi eğitim ihtiyacında
oldukları görülmüştür. Ölçeğin uygulama sonuçlarına bakıldığında, öğretmenlerin kendilerini
yeterli görmedikleri, öz-yeterlik algılarının kıdeme göre değiştiği; mezun olunan bölüm türüne göre değişmediği; anaokulunda çalışanların kendilerini daha
yeterli hissettikleri; hizmetiçi eğitim alanların birinci alt boyut olan özel
eğitimle ilgili yasa ve süreçlere yönelik bilgi boyutunda kendilerini yeterli
hissettikleri ve özel gereksinimli çocuklara öğretim sunma konusunda güven alt
boyutunda, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik öz-yeterlik algı
düzeylerinin sınıflarında kaynaştırma öğrencisi olanlar lehine anlamlı bir fark
gösterdiği bulunmuştur. Hizmet içi eğitim programının etkisi sınandığında ise, programın öğretmenlerin kaynaştırmaya yönelik tutumlarını olumlu yönde
etkilediği, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik bilgileri edinmelerinde
ve öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi
konusunda kendilerini yeterli hissetmelerinde etkili bir program olduğu izlenimi
edinilmiştir.