Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Yeterliliklerini Arttırmaya Yönelik Geliştirilen Hizmetiçi Eğitim Programının Etkinliği Antalya İli Örneği


Sönmez N. (Yürütücü), Alptekin S., Biçak B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2012 - 2017

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2012
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2017

Proje Özeti

Bu çalışmada, Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Yeterliliklerini Artırmaya Yönelik Hizmetiçi Eğitim Programı’nın etkililiğini değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel ve nicel yöntemler kullanılarak veri toplanmış ve veriler bir istatistik programı ve nitel analiz programı ile analiz edilmiştir. İlk aşamada üç farklı anaokulunda 6’şar okul öncesi eğitim öğretmeni (OÖEÖ) ile odak grup görüşmeleri yapılarak öğretmenlerin hizmet içi eğitim gereksinimlerine yönelik görüşleri belirlenmiştir. Ardından Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Öğretmen Yeterliği (ÖGÇKÖY) isimli ölçek Türkçeye uyarlanmış ve 478 OÖEÖ ile geçerlik güvenirlik çalışması yürütülmüştür.   Geliştirilen hizmetiçi eğitim programı deney aşaması, 18 deney ve 17 kontrol grubunda olmak üzere toplam 35 öğretmen ile yürütülmüştür. Projenin sonuçlarına bakıldığında odak grup görüşmesinde, öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde sorunlar yaşadıkları, özel gereksinimli öğrencilerine yönelik planlama, uygulama ve değerlendirme konularında yetersiz kaldıkları, hizmetiçi eğitim ihtiyacında oldukları görülmüştür. Ölçeğin uygulama sonuçlarına bakıldığında, öğretmenlerin kendilerini yeterli görmedikleri, öz-yeterlik algılarının kıdeme göre değiştiği; mezun olunan bölüm türüne göre değişmediği;  anaokulunda çalışanların kendilerini daha yeterli hissettikleri; hizmetiçi eğitim alanların birinci alt boyut olan özel eğitimle ilgili yasa ve süreçlere yönelik bilgi boyutunda kendilerini yeterli hissettikleri ve özel gereksinimli çocuklara öğretim sunma konusunda güven alt boyutunda, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik öz-yeterlik algı düzeylerinin sınıflarında kaynaştırma öğrencisi olanlar lehine anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur. Hizmet içi eğitim programının etkisi sınandığında ise, programın öğretmenlerin kaynaştırmaya yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik bilgileri edinmelerinde ve öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi konusunda kendilerini yeterli hissetmelerinde etkili bir program olduğu izlenimi edinilmiştir.