Zamanlar Bağlamında İngilizce Öğretimi: Bir Mobil Oyun Geliştirme Ve Etkililiğini Test Etme


Çevik K. K., Önal N.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2019

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2018
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2019

Proje Özeti

İçinde bulunduğumuz çağdaki öğrencilerin beklentileri, yaşam stilleri ve ihtiyaçları oldukça hızlı değişebilmektedir. Dijital yerli nesil olarak adlandırılan çağın öğrencileri, tam bir teknoloji kullanıcısı haline gelmişler ve bu nedenle sürekli gelişen ve yenilenen teknolojileri hayatlarına entegre etme çabasına girmişlerdir. 2000’li yılların başında büyüyen bir hızla yaygınlaşan teknolojilerden olan mobil cihazlar, yaklaşık 20 yıllık bu sürede adeta dijital yerlilerin hatta tüm insanlığın vazgeçilmezlerinden biri haline gelmiş, hemen her ortam ve zamanda kullanılır olmuştur. Hatta eğitimde uluslararası güncel teknoloji eğilimlerini inceleyip sunan Horizon 2011 raporunda, mobil cihazlar ile mobil uygulamaların eğitim-öğretim ortamlarında da yoğun olarak kullanıldığı ifade edilmiştir. Buna paralel olarak literatürde mobil araç ve mobil uygulamaların öğrenme ortamlarına dâhil edilmesinin son zamanlarda yaygınlaştığı belirtilmektedir. 

Öte yandan ülkemizde eğitim öğretim sürecinin bir parçası olan ve oldukça üstünde durulan konulardan biri yabancı dil öğrenme olmuştur. Yabancı dil öğrenimi sürecinde yaşanan bazı sorunların çözümü için sarf edilen çabaların en büyüğü, hedef kitle dijital yerli nesil olunca, elbette yabancı dil öğretiminde teknolojiden yararlanmak olacaktır. Buradan hareketle bu projede İngilizce dersi “zamanlar (tense)” konusu bağlamında İngilizce öğretimi için bir mobil oyun geliştirmek ve bunun etkililiğini test etmek amaçlanmıştır. Projede cevap aranan soru ise bir mobil uygulamanın; öğrencilerin mobil öğrenme kabullerini, İngilizce dil öğrenme motivasyonlarını ve İngilizce mobil öğrenme tutumlarını etkileyip etkilemediğidir. Proje ekibi tarafından SOS Tablosu adında bir mobil uygulama geliştirilip İngilizce dersi “zamanlar” konusunun öğretiminde denenmiştir. Geliştirilen bu uygulama bir grup lisans öğrencisinin cep telefonlarına yüklenmiştir. Bu sayede hem cep telefonlarının her zaman ulaşılabilir ve taşınabilir olma gibi özelliklerinden yararlanılması hem de öğrencilerin eğlenerek kalıcı bir şekilde öğrenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca tekrarın da önemli bir yeri olan İngilizce dersinde bu oyunun kullanılmasının öğrencilere keyif alarak tekrar yapma fırsatı sunacağı bu sayede mobil öğrenme kabullerinin, İngilizce dil öğrenme motivasyonlarının ve İngilizce mobil öğrenme tutumlarının etkilenebileceği düşünülmektedir. 

Araştırmada elde edilen bulgulardan, SOS Tablosu mobil uygulaması ile gerçekleştirilen İngilizce öğretiminin öğrencilerin mobil öğrenmeye yönelik kabullerini, motivasyonlarını ve tutumlarını olumlu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle elde edilen sonuçların üniversitemiz eğitim politikalarına yön vermesi yani mobil destekli uygulamaların 4 


yaygınlaştırılması, aynı dersin diğer konularında da farklı mobil uygulamaların kullanılması ve farklı disiplinlerde benzer araştırmaların yapılması önerilmektedir. 

Bu projedeki söz konusu uygulamalar, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Birimince desteklenerek hayata geçirilmiştir. Bu nedenle bu projenin gerçekleştirilmesinde baş aktör olan Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Proje Birimine, süreçte yer alan tüm komisyon üyelerine, öğretim üyelerine ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfı öğrencilerine teşekkür ederiz.