Çocuk Hakları ve Refahı İçin El Ele Projesi


Bora Çınar S.

Dernek (STK), 2024 - 2024

  • Proje Türü: Dernek (STK)
  • Başlama Tarihi: Ocak 2024
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2024

Proje Özeti

Çocuk hakları ve refahı kavramı kadının güçlenmesi ve insan hakları için mücadele veren sivil toplum örgütlerinin en duyarlı olduğu konuların başında gelir, çünkü annelik rolü nedeniyle kadın refahı ile çocuk refahı kaçınılmaz biçimde içiçe geçmiş durumdadır. Kadın yoksulsa, güçsüzse, toplum içinde eşit haklardan yararlanamıyor ise, çocuklarının kaderi de yoksulluk, güçsüzlük ve eşit fırsatlardan yararlanamamak olmaktadır. Bu denklemin her iki tarafı için etkili politikalar geliştirilmesi çok önemlidir. Kadın yoksulluğuyla mücadele için politikalar geliştirilmesi kısa vadede kendi başına yeterli olamamakta, doğrudan doğruya çocukların maruz kaldığı tehditlerin, yoksullukların, yoksunlukların da etkili politikalar ile acilen ele alınması bir zorunluluk olarak görülmektedir. Doğrudan çocuk haklarını ve refahını iyileştirecek politikalar kadının yoksulluğunu azaltacak, güçlü kılacak, kadın refahını, özgüvenini ve ruh sağlığını olumlu yönde etkileyecektir. Bu nedenle çocuk hakları ve refahı ile ilgili çalışmalar sadece çocuk STK’ları için değil kadın STK’ları için de çok önemli bir misyon olarak kabul edilmelidir. Cumhuriyetin 100. yılı vesilesiyle ülkemizin çocukları ile ilgili ortaya konan veriler ve raporlar, geleceğimizi emanet edeceğimiz çocuklarımızın, her biri çok ciddi, ülkemizin geleceğini karartacak tehditlerle karşı karşıya olduğunu; bu sorunlarla ilgili

toplumun bilinçli ve sorumluluk sahibi kesimlerinin farkındalığının ve savunuculuğunun gerekli olduğunu ortaya koymuştur. Bu tehditler beş ana başlık altında ele alınabilir:

1. Çocukların derin yoksulluğu

 Açlık ve yetersiz beslenme/kötü beslenme /Gizli açlık/ obezite/ Gelişim bozukluğu, zihinsel gerilik

 Çocuk yoksulluğu /çocuk işçiliği

 Çocuklarda gıda güvenliği

2. Çocukların eğitim yoksunluğu ve sorunları

 Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunlar

 İlk ve orta öğretimde nitelik sorunları

 Öğretimde özelleşme eğilimi

 Örgün eğitimden yararlanamayan çocuklar

 Özel gereksinimli bireylerin eğitimi

 Öğretmenlik eğitimi almamış kişilerin eğitime müdahil olması

 Çocuklarda Dil ve Konuşma Güçlükleri

3. Çocukların ihmal ve istismarı

 Aile içi ihmal ve istismar

 Kamusal alanda, okullarda, kurumlarda fiziksel ve cinsel istismar

 Sosyal medya istismarı

 Erken ve zorla evlendirilme

4. Çocuklara yönelik şiddet

 Aile içi şiddet

 Okulda şiddet

 Akran zorbalığı

 Pansiyonlu okullarda kurumsal şiddet

 Çocuk yuvalarında şiddet

 Yavaş şiddet

5. Çocuk sağlığını ve refahını tehdit eden durumlar

 Madde bağımlılığı

 Aşı karşıtlığı

 Sağlığın ticari belirleyicileri/ sağlık hizmetlerinin özelleştirilmesi

 Sorunlu dijital oyun ve sosyal medya kullanımı

 Suça sürüklenen çocuklar

 Çocuklarda yanlış sağlık okur yazarlığı