Kapsayıcı İnformal Öğrenme Alanları İçin Yeni Yaklaşımlar


Çetinkaya Yıldız E. (Yürütücü), Apaydın S. (Yürütücü)

Erasmus Projesi, 2022 - 2024

  • Proje Türü: Erasmus Projesi
  • Başlama Tarihi: Ocak 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2024

Proje Özeti

2020'de COVID-19 pandemisinin ortaya çıkışı, derslikler, seminer odaları ve amfiler gibi kurumsal öğrenme ortamlarının yanı sıra öğretme ve öğrenme etkinliklerinin yürütüldüğü farklı öğrenme ortamlarını zorunlu kılmış, buna yönelik dijital teknolojilerin geliştirilmesini ve kullanılmasını hızlandırmıştır.  Bu süreçte, ev ortamı gibi geleneksel olmayan, informal öğrenme ortamları ile kamusal alanlar, kültürel/eğitim amaçlı kamu binaları, açık hava alanları, toplu taşıma, kafeler vb. gibi diğer alanlar da öğrenme etkinlikleri için kullanılmaya başlanmıştır. Tüm bu değişimler, eğitim sistemleri, öğretmenler ve öğrenciler için farklı öğretme ve öğrenme stratejilerinin geliştirilmesi ihtiyacını doğurmuş; fiziksel, sanal ve karma (hibrit) öğrenme ortamlarının tasarlanması, bunların öğretmen ve öğrencilere sağlanması ve kullanımı ile ilgili yeni fırsatlar ve zorlukları beraberinde getirmiştir. NIILS, resmi olmayan (informal) kampüs alanları, evde öğrenme ortamları, kamusal alanlar, öğrenme kafeleri, toplu taşıma, park, bahçe gibi fiziksel, sanal ve karma öğrenme olanağı sunan; üniversite tarafından, üçüncü taraflarca ya da kişisel olarak sağlanan,  geleneksel olmayan, informal öğrenme alanlarını ele almaktadır. Teknik ekipman ve internete erişimdeki mevcut eşitsizliklerin yanı sıra, öğrenmeyi güçlendiren ve psikolojik iyi oluşu artıran fiziksel ortamlara erişimdeki eşitsizlikler, sosyoekonomik durum, cinsiyet, yaş, engellilik ve coğrafi konum gibi durumlarına bağlı olarak yükseköğretim öğrencilerinin önünde engeller oluşturabilmektedir. Güncel araştırmalar, fiziksel öğrenme ortamlarının öğrencilerin psikolojik iyi oluşu, öğrenme deneyimi ve performansı üzerindeki etkisine ilişkin geniş kanıtlar sunmakta, bu araştırmaların bulguları, derslikler, seminer odaları veya konferans salonları gibi resmi öğrenme alanlarının tasarımında ve kullanılmasında giderek daha fazla dikkate alınmaktadır. Resmi öğrenme ortamlarına ilişkin çok sayıda araştırma bulunmakla beraber, resmi olmayan veya geleneksel olmayan öğrenme ortamlarının mevcudiyeti, bu alanların fiziksel özellikleri, donanımı ve kullanımı ve farklı öğrenci gruplarının bu alanlara erişebilirliği hakkında henüz çok az bilgi ve araştırma bulunmaktadır.  Bu bağlamda, NIILS projesi öncelikle farklı Avrupa ülkeleri ve bölgelerindeki, farklı sosyal gruplardan gelen yükseköğretim öğrencileri tarafından fiziksel, sanal ve/veya hibrit olarak kullanılan mevcut informal öğrenme alanları hakkında veri sağlamayı amaçlamaktadır. Proje aynı zamanda mevcut eşitsizlikleri azaltmak ve yükseköğrenimde öğrenmeyi artıran ve kullanıcıların iyi oluşuna katkı sağlayan, teknolojik olarak geliştirilmiş kapsayıcı informal öğrenme ortamlarını teşvik etmek için öğrenciler, öğretim görevlileri, üniversite yönetimi ve diğer paydaşlar için öneriler ve kılavuzlar geliştirmeyi amaçlamaktadır. Proje aşağıda yer alan iş paketlerini içermektedir:

1. Ülke bağlam analizi: İnformal öğrenme alanlarının mevcudiyeti ve bu ortamların altyapısı.

2. Kullanıcıların bakış açılarının analizi: İnformal öğrenme alanlarının kullanımı, bu ortamların nasıl algılandığı ve etkileri.

3. Haritalama Platformu: İnformal öğrenme alanları hakkında veri toplama ve paylaşma

4. Öğrenciler, öğretim görevlileri ve üniversite yönetimi için öğrenme toplulukları.

5. Kapsayıcı ve destekleyici informal öğrenme alanlarını teşvik etmek için öneriler ve kılavuzlar.