Etkinlik Kategorisi: Bilimsel Kongre / Sempozyum Organizasyonu
Etkinlik Türü: Sempozyum
Etkinlik Organizasyonu Yılı: 2023
Özet:
UBİTAK 1001 121K234 nolu Türkiye’de Film Festivalleri: Yapısı, Ekonomisi, İşleyişi, Seyirci Profili (Antalya, Adana, İstanbul, Ankara Film Festivalleri Örneği) adlı proje kapsamında, screenfest: Film Festivali Araştırmaları Dergisi /The Journal of Film Festival Studies tarafından düzenlenen 3.Film Festivalleri Sempozyumu, İstanbul Film Festivali işbirliğiyle 7-8-9 Nisan 2023 tarihlerinde İstanbul Film Festivali içinde düzenleniyor.
TEMA
Film Festivalleri, Fonlar ve Sinema Endüstrisi
Sinema endüstrisi içinde film festivalleri ve fonları, özellikle 1990 sonrası bağımsız sinema/arthouse film için hem filmlerin ulusal sınırların ötesinde dolaşım üzerindeki artan etkileri hem de yapımcılık faaliyetleri açısından önemli bir işleve sahiptir (Wong, 2011). Arthouse filmlerin/bağımsız sinemanın, sinema endüstrisi içinde gişe hasılatlarının da sınırlı olduğu ve dağıtım sorunları yaşadıkları göz önüne alındığında festival ve fonlarının önemi daha da artmaktadır. Bu çerçeve, filmler ve festivaller arasında simbiyotik bir ilişkinin ortaya çıkmasına yol açmış ve festivaller küresel arthouse film ekonomisinde önemli bir konuma sahip olmuştur (Valck, 2020). Festival ekosistemi içinde fonlar, yapım desteğinin dışında ortak yapımlar için network oluşturması açısından da önemli işlev görmektedir (Vinuela, 2018). Bu çerçevede özellikle arthouse filmlerin nasıl yapılacağı ve dağıtılacağı temel tartışmayı oluşturmaktadır. Uluslararası film festivallerinin ve uluslarüstü fonların, “yetenek keşfedenler” olarak bağımsız sinema/sanat filminin şekillenmesinde ve finanse edilmesinde producers (Ostroswka, 2010; Loist, 2011; Valck, 2017) yapımcılar olarak (Ostroswka, 2010; Loist, 2011; Valck, 2017) giderek daha aktif bir rol oynayıp oynamadığı ve aynı zamanda filmlerin küresel döngüye (Iordanova, 2009) girmesini sağlayıp sağlamadığı tartışmaya değerdir. Bu kapsamda film festivalleri çalışmaları ve medya endüstrisi çalışmaları kesişiminde aşağıdaki sorulara yanıt arıyoruz:
Medya endüstrisi araştırmalarında hangi (yeni) araştırma yöntemlerine ihtiyaç vardır?
Sinema endüstri pratiklerine nasıl yeni bakış açıları getirebilir?
Festivallerle ve fonlarla ilgili araştırmalarda hangi boşlukların doldurulması gerekir?
Mevcut tartışmaya hâkim olan bakışlar nelerdir?
Festivaller ve fonlar dünya sinemasını nasıl şekillendiriyor?
Film festivalleri çalışmaları ve medya endüstrisi araştırmaları alanını ve tartışmalarını daha ileriye nasıl götürebiliriz?
Bu sorular çerçevesinde bildiriler aşağıda belirtilen ancak bunlarla sınırlı kalmayan tartışmaları içermelidir:
Ulusal/bölgesel/uluslarüstü fonların ağ ve döngü işlevi,
Film festivalleri, fonları ve küresel sinema kültürünün oluşumu,
Kültürel diplomasi ya da hegemonya kavramları çerçevesinde devlet fonları
Hegemonik yükselişte olan ülkelerin Yumuşak Gücü olarak fonlar
Uluslarüstü fonların özgünlük ve sanatsal nitelik arayışları
Uluslarüstü fonlar ve Batı estetik tercihlerinin belirleyiciliği
Festivallerin film seçim politikaları ve uluslarüstü fon programlarının ulusal sinema oluşturma özelliği
Uluslarüstü fonlar, ulusal özgünlükler ve yeni çözüm arayışları
Uluslarüstü fonların farklı sinema kültürlerini teşvik etmedeki rolleri
Festivaller, fonlar ve ulusötesi sinemanın gelişimi
Fon karar mekanizmalarında iç ve dış etkenler
Sinema endüstrisi pratiklerinde veri odaklı araştırmalar
Fon açısından sektör pratiklerine ilişkin veriye dayalı araştırma
Fonların arthouse filmlerin sinema salonu dağıtımına katkıları
Festivallerin ve fonların sürdürülebilirliği çerçevesinde esnek/emek yoğun çalışma koşulları
Bu çerçevede akademisyenler, endüstri profesyonelleri ve uygulayıcılar arasında daha fazla işbirliğine ihtiyaç duyulduğunu düşünüyoruz. Profesyoneller, akademisyenler ve film yapımcıları fonlar konusunda daha fazla şeffaflık elde etmek için nasıl işbirliği yapabilirler? Bu çerçevede fonların seçim ve değerlendirme kriterleri (kolonyal bakıştan arındırılmış standartlar, ekolojik eşikler veya fona özgü olabilecek ayrıntılı misyon beyanları vb.) tartışmaya açılabilir.
Sempozyumun amacı film festivallerini bütün yönleriyle ele alan akademik bir tartışma platformu oluşturmaktır. Film Festivalleri Sempozyumu, film festivalleri, fonları ve sinema endüstrisi” ana temasına yoğunlaşmakla birlikte aşağıdaki konu başlıklarını içeren disiplinler arası bir okuma yapan hem ampirik hem de teorik yaklaşım içeren bildirilere açıktır:
Film festivali tarihi ve yazımı,
Film festivalleri çalışmalarında yöntem,
Jüri ve ödüller,
Programlama, küratörlük,
Film festivalleri ulusal sinema ilişkisi ve sinema kanonu,
Film festivali seyircisi/sinefil,
Festivallerde kısa filme yaklaşım (kurmaca, belgesel, animasyon, deneysel),
Film festivallerinin fonlanması
Film festivallerinin sürdürülebilirliği
Küresel festival döngüsü ve film pazarı
Tematik festivaller,
Ulusötesi film festivalleri
Çevrimiçi film festivalleri
COVID-19 pandemisi ve film festivalleri
Film festivallerini tarihsel, ekonomik ve teorik perspektiflerden araştıran bildirilere ev sahipliği yapacak olan Sempozyumun, bu alandaki akademik çalışmalar için bir platform oluşturması öngörülmektedir. Sempozyum akademisyenlere, festival çalışanlarına, sinema eleştirmenlerine ve sinema sektörü profesyonellerine açıktır.
Sempozyumun dili Türkçe ve İngilizce’dir. Sempozyum, festival zamanında yüz yüze gerçekleştirilecektir. Kabul edilen bildiri özetleri ‘Bildiri Özetleri e-Kitabı’nda, seçilmiş tam metinler ise De Ki Basım Yayım tarafından yayımlanacak olan ‘Film Festivalleri III e-Kitabı’nda yer alacaktır.
Sempozyum kapsamında ayrıca Paneller düzenlenecektir. Panelde sunum yapmak isteyen katılımcıların “Panel başlığı, panelin kısa bir açıklaması, panelde yer alacak bireysel bildiriler hakkında bilgiler ve panelistlerin kısa biyografilerini” içeren 700 kelimelik Panel Önerisi’nin 1 Mart tarihine kadar infoscreenfest@gmail.com adresine gönderilmesi gerekmektedir.
Sempozyum web sayfası http://www.screenfest.org