Obez tip 2 diyabetik hastalara verilen beslenme eğitimi ve sıklığının metabolik parametreler, antropometrik ölçümler ve beslenme alışkanlığı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Öğrenci: Gülşah Bulut

Danışman: HASAN ALİ ALTUNBAŞ

Özet:

Diabetes Mellitus'un kronik komplikasyonlarının önlenmesi veya geciktirilmesi için glukoz ve lipid parametrelerinin kontrolü önemlidir. Bu parametreleri etkileyen tıbbi beslenme tedavisine genellikle Tip 2 DM'luların uyumu zayıftır. Bu hastalara bireysel veya grup olarak verilecek beslenme eğitimi ile diyete uyum arttırılabilmektedir. Bu çalışmada obez Tip 2 diyabetli hastalara verilen bireysel beslenme eğitimi ve sıklığının antropometrik ölçümler, biyokimyasal bulgular ve beslenme bilgi düzeyi üzerine etkisini incelemeyi amaçladık. Daha önce beslenme eğitimi almamış obez Tip 2 DMTu hastalardan 30'u çalışmaya alındı. Hastalar rastgele 10'ar kişilik gruplara ayrılarak 3 ay süreyle haftada bir, onbeş günde bir ve ayda bir sıklıkta bireysel beslenme eğitimi verildi. Her hastaya başlangıçta ve 3. ayın sonunda beslenme bilgi testi uygulandı. Ayrıca antropometrik ölçümleri ile glisemik kontrol ve lipid parametreleri kaydedildi. Sonuçta beslenme eğitimi her 3 grupta da vücut ağırlığı, BYO (beden yağ oranı), AKŞ (açlık kan şekeri), TKŞ (tokluk kan şekeri), HbAlc ve total kolesterol düzeylerini düşürme ve beslenme bilgi düzeyini arttırmada etkili bulundu(p<0.05). Ancak farklı sıklıkta verilen eğitimlerin birbirine üstünlüğü olmadığı görüldü. Bu çalışma Tip 2 DMTu hastalarda beslenme eğitiminin metabolik parametreler, antropometrik ölçümler ve beslenme bilgi düzeyi üzerine olumlu etkilerini göstermiş ve eğitim sıklığının ayda bir kez olabileceğini düşündürmüştür.